23948sdkhjf

Statoil: Derfor har vi kortgebyr

Statoils informationschef fortæller, at selskabet indførte kortgebyr for at synliggøre omkostningerne for kunden.

”Vi indførte kortgebyr i sommer. Årsagen var, at vi af kunderne blev opfordret til at synliggøre vores gebyrer,” fortæller informationschef Søren Bjelka, Statoil A/S.

Statoil opkræver 10 kroner i faktureringsomkostning/gebyr pr. kort pr. måned ved faktura og 5 kroner pr. kort hos kunder, der betaler over betalingsservice

Gebyrets indførelse betød, at vognmænd sendte et par håndfulde ubenyttede kort retur til olieselskabet.

Betaling for kort i brug

Mens A/S Dansk Shell fra 1. januar opkræver et gebyr på 10 kroner plus moms pr. kort hos kunder, der ikke benytter betalingsservice, skal kortbrugere kun betale gebyr hos Statoil, når kortet benyttes.

Det vil sige, at Statoils kunder kan godt have kort, som ikke er i brug, liggende i skuffen, uden at det koster penge.

”Det er ikke alle kunder, der bruger deres kort særlig meget. Nogle af vore kontokort bruges kun, når der købes lidt snolder. Det sker nok ikke så ofte, hvis gebyret koster næsten det samme som indkøbet,” mener Bjelka.

Fokus på trængte kunder

Vognmandsbranchen er hårdt plaget økonomisk. Det har man taget konsekvensen af hos Statoil.

”Vi har sat obs. på årlige betalere, og vores tab på udestående er ikke vokset. Jeg tror netop, at det er fordi, vi har sat så meget fokus på det,” påpeger informationschefen.

Selskabet sikrer sig mod misbrug ved blandt andet at være lidt mere tilbageholdende med at udstede kort samt ved at være lidt mere omhyggelige, når selskabet skal kreditvurdere ansøgere.

På den måde sorteres også de økonomisk betænkelige kunder fra, som cirkulerer fra det ene selskab til det næste, når saldoen hos det første selskab bliver for høj, og kreditskruen derfor strammes.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064