Shell: Gebyr skal forhindre misbrug
”Baggrunden for, at vi fra januar indfører kortgebyr, er, at vi har set, hvordan udviklingen går omkring det stigende misbrug af kontokort. Det her er en måde, hvor vi kan være med til at sørge for, at vognmænd rydder op i deres kort. For når de bliver præsenteret for en omkostning - eller et gebyr, så melder de fra, når kortene ikke bruges,” fortæller markedschef Steen Frederiksen, A/S Dansk Shell.
Cirka 25 procent af Shell´s kontokort ligger i dag ubenyttede hen hos kortholderne.
Selv om det først var midt i november, at olieselskabet skrev til sine kontokunder om gebyrets indførelse fra 1. januar 2002, oplever markedschefen, at kunderne er i gang med en oprydning i kortbunken.
”Vi kan se, at nu kommer der lister ind fra kunderne over kort, som de ikke bruger, så der sker noget,” mener markedschefen.
Forstår kritik
I fredags skrev vi her på hjemmesiden om vognmand Finn Paulsen, Skærbæk, som i utilfredshed med det nye gebyr vil returnere sine to kort. Han mener, at der er tale om en skjult prisstigning.
”Jeg kan godt forstå vognmandens synspunkt, når han påpeger, at han sagtens kan styre sine to kort, men han kan også vende den om,” pointerer Steen Frederiksen.
Han påpeger nemlig, at der til kontokortet er knyttet mange gratis ydelser, samt at Shell hele tiden udvikler nye til gavn for kunden, og det er der omkostninger ved.
En ny service fra selskabets side er for eksempel euroShell Online, som blandt andet kan give vognmanden overblik over sine kort, brændstoføkonomi og forbrug pr. land.
”På transportområdet er de økonomiske rabatter steget, og prisen på olien presset så meget, at det kan ende med, at vi kommer til at skille tingene ad, så kunder skal betale noget mere for serviceydelserne,” mener Steen Frederiksen.
I øvrigt påpeger han, at gebyret er pr. kort, og derfor bliver kunder med 10 kort ikke begunstiget i forhold til den vognmand, som kun har to.
Misbrug og dårlige betalere
At Shell gerne vil have vognmændene til at ændre adfærd og returnere ubenyttede kort, vil også dæmme op for den voldsomme stigning i kortmisbrug. Hvad det beløber sig til i kroner, vil Steen Frederiksen ikke fortælle.
”Vores tab på debitorer i år er op mod 30 procent mere end sidste år, og misbrugsstigningen kommer op i samme niveau,” forklarer han.
Steen Frederiksen mener, at de to tal afspejler, at vognmandsbranchen er trængt. Hos Shell gør man en stor indsats for at sikre sig mod, at vognmænd af den betænkelige slags med gentagne konkurser ikke ender på kundelisten igen.
”Vi vil ikke have de brodne kar ind igen. Et af kernepunkterne i det her er, at Færdselsstyrelsen ikke får lukket de firmaer, som skal lukkes, fordi økonomien er for dårlig,” mener Steen Frederiksen.
Godt for alle
Oliepriser presset i bund. Ulovligt kørende vognmænd uden moral, som presser prisen ned. Store tab hele vejen rundt ved gentagne konkurser til alle i firmaets nærhed. Det er forhold, som man i Shell gerne vil gøre noget ved, fordi en oprydning vil betyde, at alle kan få fornuftige priser – også vognmanden og olieselskabet.
”Jeg synes, vi gør meget for at få fat i dem, der er i økonomisk uføre. Men det er mere bekymrende, at vi nu ser gode, stabile kunder, som efter et kvart til et halvt år med afdrags- og betalingsordninger alligevel går ned,” siger Steen Frederiksen.
Markedschefen erkender, at Shell i år kommer ud med det største (uoplyste, red.) tab nogensinde. Han ser derfor gerne, at der laves et tiltag i form af et register, som forhindrer, at dårlige kunder så godt som uhindret kan fortsætte til næste olieselskab, når det første har lukket af for ham.