23948sdkhjf

Kruså grænse åbnes ikke for lastbiler

Stadig tvivl om den gamle grænse i Padborg skal have åbent døgnet rundt.

Grænsen ved Kruså åbnes alligevel ikke for lastbiler. Efter et par måneders debat har Sønderjyllands Amts teknik- og miljøudvalg besluttet at droppe sagen.

Den 23. november vedtog Sønderjyllands amts teknik- og miljøudvalg ellers at anbefale at åbne Kruså grænse for tung trafik, og at lade den gamle Padborg grænse være døgnåben. Det er endnu ikke afgjort, om den gamle grænse i Padborg fortsat skal være lukket om natten.

Årsagen til at amtets teknik- og miljøudvalg har ændret holdning er den voldsomme modstand, der har været mod genåbningen af Kruså grænse for lastbiler. Bl.a. har kommunerne på begge sider af grænsen, Kruså og Harreslev, protesteret mod at få lastbiler over grænseovergangen i Kruså.

Også Chaufførernes Fagforenings afdelinger i Padborg og Aabenraa har været imod grænseåbningen. Argumenterne fra såvel kommuner som fagforeninger har været hensynet til de svage trafikanter samt miljøhensyn. En anden markant modstander af grænseåbningen har været Gråstens politimester Mørup Hansen.

Vognmænd som fortalere

Blandt fortalerne for at genåbne Kruså grænse for lastbiler har været formanden for Sønderjyllands Vognmandsforening, Niels Egon Jordt, der også er medlem af DTL´s bestyrelse, samt vognmand og folketingsmedlem Erik Jacobsen (V), Kruså.

Fortalernes argument har bl.a. været, at lastbilerne fra det østlige Sønderjylland - og især Als - hver dag kører mange

unødvendige kilometer, fordi de er nødt til at tage turen til Padborg og benytte den gamle grænseovergang ved Oksevejen, når de skal betjene kunder lige syd for grænsen. Det mener fortalerne er miljøbelastning og ressourcespild.

Kruså grænse blev lukket for lastbiler i 1978 på grund af kontrolforhold. Men dette argument falder bort til marts, når Schengen-aftalen træder i kraft.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079