23948sdkhjf

Tænk på hr. og fru Jensen

Om knap et par måneder offentliggøres den kampagne, som skal være med til at tegne et mere positivt billede af transporterhvervet over for den almindelige dansker. Men der bliver ingen TV-kampagne.

Den analyse, DTL lavede sidste år i maj - forud for den kommende imagekampagne - viste, at hr. og fru Jensen er bange for de store lastbiler, når de færdes i trafikken, og at ægteparret lægger meget større vægt på jernbanen som distributionsnet.

Det sidste er en påstand, som ikke har meget hold i virkeligheden, da langt de fleste varer transporteres ad landevejen.

Nu er forarbejdet til kampagnen, som skal rykke familien Jensens syn på vognmandserhvervet i positiv retning, ved at være overstået.

»Vi er klar i løbet et par måneder. Vi arbejder stadig med tingene, men vi er gået væk fra at lave en tv-kampagne, fordi vi er usikre på effekten af den. Og så koster den samtidig en hulens masse penge,« forklarer ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Pjecer i stedet

Direktøren mener ikke, at det kan forsvares over for medlemmerne at poste 30 til 40 millioner kroner i en tv-kampagne, hvor man i forvejen er usikre på udfaldet, når branchen i forvejen har det svært økonomisk.

»Vi vil i stedet blandt andet lave husstandsomdelte pjecer, hvor vi hovedsageligt vil kigge på transportens betydning for dig, mig og hr. og fru Jensen. Samtidig vil vi tegne et positivt billede at erhvervet,« forklarer Michael Svane.

Skal vognmændene pynte på deres image, er det ifølge direktøren også nødvendigt, at manden bag rattet i den store bil kører hensynsfuldt.

»Det er så pisseirriterende, når en lastbil trækker ud til overhaling og generer den øvrige trafik, og det er noget, som mange trafikanter reagerer på,« mener han.

På charmeoffensiv

Det er ikke bare ovre fra København, at DTL vil pleje vognmændenes image. I arbejdet skal medlemmerne selv på banen.

Derfor skal 25 til 35 vognmænd fra hele landet på medietræningskursus for at lære at gebærde sig i forhold til pressen og den almindelige dansker, når branchen skal promoveres.

»Det første hold på ti vognmænd er gennem kurset, og der starter snart et hold mere. Det betyder, at vi får et korps af folk, som kan gå på banen i forhold til pressen og befolkningen,« forklarer Michael Svane.

Lært af andres erfaringer

Med i forberedelsen af imagekampagnen har DTL også brugt erfaringer fra Tyskland og Holland. Her har man ligeledes forsøgt at forbedre transportbranchens renomme i forhold til de enkelte landes befolkninger.

»I Tyskland har man de samme erfaringer som her med hensyn til, hvad folk mener om lastbilerne. Nogle af tingene bygger på myter, fordomme og uvidenhed. Resten skyldes bilernes adfærd på landevejen. Mange borgere reagerer især på overhalinger af lastbiler,« siger direktøren.

I Holland har man arbejdet en del med at forbedre tingene, forklarer Michael Svane.

»Og det arbejde viser, at man godt kan flytte folks syn på lastbilerne. I Holland har man sat ind i forhold til skolerne og arbejdet meget med trafiksikkerheden - og også lavet planer for den i forbindelse med lastbiltrafikken,« siger han.

Direktøren erkender, at det kan være svært at ændre den almindelige danskers syn på de store, tunge lastbiler, og at det vil kræve, at den enkelte vognmand skal være opmærksom på netop sin adfærd på vejen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062