DTL-medlemmer: Brug nu de etiske regler
»På et møde på Fyn sagde DTL´s formand Kaj Nielsen, ”at det er ikke nok med, at de etiske regler skal håndhæves - de skal håndhæves på fløjlspapir, og vi straffer kun os selv ved ikke at gøre noget.” Jeg kan derfor ikke forestille mig, at der kan være tvivl om, at der skal gøres et eller andet i forhold til Th. Martensen, så jeg forventer, at der bliver taget hånd om sagen,« siger formand for DTL Kreds 1, Thorkild Jensen, Hundelev.
Han mener også, at ordførende direktør i DTL Michael Svane må have en god forklaring på, hvorfor der ikke er kontant afregning. Kredsformanden synes nemlig, at det er DTL´s troværdighed, der står på spil.
En sidebemærkning
I artiklen på Lastbil Magasinets hjemmeside 17. januar: "Ansvarlig i Kliplev-sagen i bestyrelsen for vognmandsforening", gav vi et kort resumé af sagen, som siden 3. januar er beskrevet i flere artikler samme sted.
DTL holdt bestyrelsesmøde i går. Sagen var ikke programsat, men formand Kaj Nielsen siger, at han forventer, at den bliver behandlet på næste møde, som falder sammen med Transportmessen i Herning i slutningen af marts.
»Vi har skrevet til Erik Holger Hansen og bedt ham kommentere sagen, der er et bestyrelsesanliggende. Men vi skal ikke hænge folk op i lygtepælen, inden vi har fået en forklaring,« pointerer Kaj Nielsen.
Han fastholder også, at hvis der på et tidspunkt kommer en sag, som er klokkeklar i forhold til DTL's etiske regler, så vil de også komme i anvendelse.
Om det er den her, vil formanden ikke udtale sig om på nuværende tidspunkt. Til gengæld har Lastbil Magasinet talt med en række personer, som har deres mening om de etiske regler generelt - og også i forhold til den konkrete sag.
Tror på reglerne skal bruges
Vognmand Paul Rossen, Padborg har ti biler. Han er samtidig medlem af bestyrelsen i Sønderjyllands Vognmandsforening.
Paul Rossen er sikker på, at DTL vil bruge de etiske regler mod medlemmer, som træder ved siden af. Han gætter på, at det bliver med det udfald, at man i 70 procent af sagerne nøjes med en påtale. I de sidste 30 procent bliver medlemmet smidt ud af det pæne selskab.
»De 30 procent er nok dem, som ikke er noget inden for vognmandsforeningerne i forvejen. Men jeg tror da, at DTL har tænkt sig at gøre brug af de etiske regler,« påpeger Paul Rossen.
Han mener også, DTL får svært ved at undslå sig i en sag, som er slået offentligt op.
Godt for branchens image
»De etiske regler bliver ikke bedre, end det de bliver brugt til. Det, der betyder mest ved de etiske regler, er det image, de sender til omverdenen. Jeg tror også, DTL vil bruge dem, men det er det i den sidste ende op til bestyrelsen at afgøre. Sådanne regler bliver heller ikke bedre end medlemmernes opbakning om dem,« mener formanden for DTL Kreds 12, Jørgen Hansen, Rønnede.
Han forklarer, at han med medlemmernes opbakning mener, at de for det første selv skal efterleve reglerne samt rejse sager over for DTL om medlemsvirksomheder, hvor det kniber med at tage de etiske regler alvorligt.
Jørgen Hansen vil ikke kommentere direkte på Erik Holger Hansens tilfælde, men han siger dog: ”Det kan godt være, der bliver arbejdet med Kliplev-sagen i kulisserne. Og finder jeg selv en sag, vil jeg presse på for at få den igennem i DTL´s bestyrelse.”
Forventer at bestyrelsen tager affære
Adm. direktør Mogens Therkelsen, Padborg, kender ikke den konkrete sag. Han sidder i øvrigt i bestyrelsen i ITD/FDE, hvor Erik Holger Hansen/Th. Martensen også er medlem.
Mogens Therkelsen kan godt forestille sig, at der hen ad vejen vil dukke sager op, som er egnet til en tur i DTL´s etiske regler.
»Så forventer jeg, at den samlede bestyrelse forholder sig til en given sag. Det er jeg også overbevist om, at den vil. Det er også klart, at når reglerne er vedtaget på generalforsamlingen, så skal bestyrelsen leve op til dem,« mener Mogens Therkelsen.
Direktøren pointerer, at det altid vil være op til den siddende bestyrelse at afgøre fra sag til sag, om tingene kommer ind under de etiske regler.
Væk med dobbeltmoralen
»Problemet med sådan en sag som den her kan være, at der er for meget arbejde med at undersøge tingene. Men det er dobbeltmoralsk, når DTL andre gange bebrejder Færdselsstyrelsen, at den lukker øjnene for problemer i branchen. Uha, så vil DTL gøre alverdens ting. Men DTL kan ikke give Færdselsstyrelsen ansvaret for det hele, og de etiske regler en nu engang vedtaget,« påpeger vognmand Konrad Jensen, Rebild.
Derfor synes han også, at reglerne skal bruges, også selv om det er hans overbevisning, at DTL hellere vil komme efter de små medlemmer end de store.
Kender ikke sagen
Joan Hansen, Herning er formand for DTL Kreds 4. Hun kender ikke sagen fra Kliplev nok til, at hun vil kommentere på den i forhold til DTL´s etiske regler. Generelt har hun dog et par bemærkninger:
»Det er tragisk, hvis ikke reglerne bruges, for så kommer vi ikke videre. De etiske regler er nu engang fastsat. Og generelt er der nogle spilleregler, som skal overholdes. Det bliver de også, hvis folk har en moral, men det er der nogen, der ikke har,« mener hun.
Formanden synes, at det netop er i tilfælde, hvor moralen svigter, at der kan gøres brug af de etiske regler. Om de så vil blive brugt, det vil hun ikke udtale sig om.
»I forhold til at Færdselsstyrelsen ikke går hårdere til de store, som ikke overholder loven, kan man spørge sig selv, om det er fordi, landbrugets top og industrien har for stor magt, når det drejer sig om transporten af deres varer. Med hensyn til andre, mindre ting kører Færdselsstyrelsen hårdt på de små vognmænd,« mener Joan Hansen.
Skal ikke under dynen
»Bestyrelsen i DTL siger, de etiske regler skal bruges, og så kan det ikke hjælpe, de putter dem ind under dynen, når der er en sag. Så må bestyrelsen nemlig vise, at den har modet. Ellers er reglerne jo kun kransekagepynt.«
Det mener formanden for Hobro Omegns Vognmandsforening, Kaj Haferbier om sagen fra Kliplev.
Han mener ikke, der skal gøres forskel på sagerne. Heller ikke selv om der nu er tale om et medlem af bestyrelsen i en lokal vognmandsforening.
»Reglerne skal gælde hele vejen rundt. Ellers mister DTL sin troværdighed,« siger Kai Haferbier.
Han synes også, det vil være på sin plads, hvis Færdselsstyrelsen går ind og forlanger, at Erik Holger Hansen må finde en anden ansvarlig leder hjemme i sin egen forretning, Th. Martensens Eftf., hvor han står som ansvarlig leder med 42 tilladelser.
Regulering fornuftigt
Adm. direktør Leif Tullberg, DSV, som er medlem hos DTL, har ikke mange kommentarer til sagen, fordi han på et tidspunkt følte sig hængt ud i Lastbil Magasinet af formanden for FDL, Jens Tidemann.
Direktøren kan dog ikke sige præcis hvornår. Lidt graverarbejde viser, at det må være på hjemmesiden 24. november 2000 i et referat fra et temamøde på Tylstrup Kro i DTL´s Kreds 1. Artiklen hedder: "Vognmænd skal i positiv gabestok", hvis det har læsernes interesse.
Med hensyn til de etiske regler siger Leif Tullberg: ”Al regulering af adfærd er fornuftigt. I DSV betragter vi os ikke direkte som vognmænd, men de etiske regler indeholder et kodeks for god adfærd i branchen.”
Et par andre kommentarer
Andre i branchen har også knyttet kommentarer til de etiske regler - og brugen af dem:
»Mit forslag er, at inden Færdselsstyrelsen udsteder tilladelser, så skal DTL spørges hver gang, om firmaet findes eller ikke. Så var der slet ikke brug for de etiske regler. Og bliver folk taget i at begå grove ulovligheder på hjulene - så som smugling, så skal tilladelserne hentes hjem, indtil dommen er afsagt,« siger formanden for Lolland-Falster Fragt- og Vognmandsforening, Bent Jensen.
Formanden for Odsherreds Fragt- og Vognmandsforening, Torben Nielsen kender ikke sagen fra Kliplev. Generelt mener han om de etiske regler:
»Jeg ser gerne, at de bliver brugt på et tidspunkt. I Færdselsstyrelsen sker der aldrig en brik. Vil DTL angribe styrelsen, så må man også rydde op i eget hus. Jeg forestiller mig også, at de etiske regler kan bruges, hvis et DTL-medlem beskæftiger en vognmand, som i forvejen er smidt ud af organisationen. Jeg mener, de etiske regler er fine nok, men der er ingen eksempler set på, at de er brugt endnu.«