23948sdkhjf

Ansvarlig i Kliplev-sagen i bestyrelsen for vognmandsforening

Direktør Erik Holger Hansen, der er ansvarlig leder for et af Kliplev-firmaerne, sidder i bestyrelsen for Vejle Amts Vognmandsforening. DTL undersøger stadig Erik Holger Hansens forhold.

I dag er der bestyrelsesmøde i DTL.

Organisationen er stadig ikke færdig med at endevende de spegede forhold, som den ansvarlige leder Erik Holger Hansen hos medlemsvirksomheden Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding, er involveret i, i forbindelse med den meget omtalte Kliplev-sag.

Derfor bliver det heller ikke på dagens møde, at bestyrelsen afgør, om de etiske regler for første gang skal tages i brug over for et medlem, som træder ved siden af.

Erik Holger Hansen, Kolding er en mand med mange titler. Han er blandt andet direktør i virksomheden Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding, som hører til på DTL´s medlemsliste. Samtidig er han også ansvarlig leder i virksomheden, der har 42 tilladelser.

Desuden beklæder han en bestyrelsespost i Vejle Amts Vognmandsforening.

Endelig sidder han som ansvarlig leder for K.S. Transport, Struer ApS med sit navn på fire tilladelser. K.S. tilhører den meget omtalte treenighed fra Kliplev, der nu er reduceret til to, efter at bilen, som var indregistreret i konkursboet Bentzen Transport ApS, atter er tilbage hos Kolding Lastbilcenter.

Et år på bagen

Th. Martensen stiftede K.S. Transport, Struer ApS sidste år i januar, og Erik Holger Hansen er også meddirektør i firmaet.

Stolen for bordenden deler han med Kim Sørensen, som har biler indregistreret i selskabet Kim Sørensen, Struer ApS.

Det blev stiftet i oktober 1999, og i Færdselsstyrelsen har man aldrig hørt om hverken selskabet eller Kim Sørensen.

På trods af at der ikke er tilladelser eller ansvarlig leder i Kim Sørensen ApS, har firmaet alligevel biler indregistreret, og der figurerer også lønsedler med virksomhedens CVR. nr.

Hele styringen i Kliplev er lagt i hænderne på Kim Sørensens far Kurt Sørensen, og det gør han så godt, at næstformand i Chaufførernes Fagforening i Fredericia Ejner Lind kan meddele, at der overhovedet ikke er indbetalt feriepenge til chauffører i hele 2000, og de ansattes tilbageholdte kildeskat leder Told & Skat også efter, ifølge sikre forlydender.

Et spørgsmål om etik

»Sagen er ikke på dagsordenen ved mødet i dag. Vi er ved at kigge på den i DTL, og det er bestemt ikke en sag, som vi er færdige med endnu,« pointerer ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Direktøren påpeger også, at sagen Erik Holger Hansen må formodes at komme ind under DTL´s etiske regler. DTL har udbedt sig en skriftlig redegørelse fra Erik Holger Hansen.

Der bliver tilsyneladende nok for bestyrelsen at tage op til overvejelse.

Det kan nemlig på nuværende tidspunkt konkluderes, at de nuværende ansatte og tidligere chauffører, som Lastbil Magasinet har været i kontakt med, på intet tidspunkt har set Erik Holger Hansen på matriklen i Kliplev – eller overhovedet har modtaget én eneste ordre fra ham.

Den ansvarlige, daglige leder af gavn hos K.S. Transport, Struer ApS og Kim Sørensen ApS har hele tiden været Kurt Sørensen.

Hvem har ansvaret?

Bestyrelsen i DTL må også spørge sig selv, hvem der har ansvaret for, at hverken feriepenge eller kildeskat er indbetalt. Er det den ansvarlige leder af navn eller af gavn?

Konkluderes kan det nemlig, at det er i modstrid med den danske lovgivning at undlade at betale skat og feriepenge.

Kan en ansvarlig leder med Færdselsstyrelsens blå stempel på papiret skyde ansvaret for omgåelsen af loven over på en anden – i dette tilfælde Kurt Sørensen - og kan en organisation som DTL sidde det overhørig? Og hvem vil eventuelt blive stillet over for det økonomiske krav fra myndighedernes side?

Ikke nok med at DTL´s generalforsamling i maj i fjor vedtog sine etiske regler, som skal gælde for store og små. Bestyrelsen udsendte også sidst i år 2000 en skriftlig påmindelse til medlemmerne om, at de skulle sørge for at sikre sig, at tingene er i orden hos deres undervognmænd.

I venteposition

I morgen er der bestyrelsesmøde i Vejle Amts Vognmandsforening.

Lastbil Magasinet snakkede med formanden Jørgen Egeskov Jensen, inden vi modtog Michael Svanes melding om, at DTL har udsat behandlingen af sagen, til den er nøjere undersøgt.

»Vi skal snakke med hovedorganisationen inden mødet for at høre deres respons på sagen. Vi vil nok også lige høre Erik Holger Hansens egen forklaring, men der er ikke tvivl om, at sagen vil blive drøftet,« sagde formanden fra Vejle.

Færdselsstyrelsens rolle

Udover hvad DTL har tænkt sig at gøre i forhold til Erik Holger Hansen og Th. Martensens Eftf., er det også interessant at se, om sagen fra Kliplev vil få konsekvenser i forhold til de 42 tilladelser hos Martensen.

Vil styrelsen eventuelt, når den er færdig med at undersøge tingene, drage den konklusion, at Erik Holger Hansen har forsømt sin rolle i forhold til tingene i Kliplev, så det kan konstateres, at det er langt ud over god skik i branchen, og vil Færdselsstyrelsen i så tilfælde forlange en ny ansvarlig leder indsat i Th. Martensen og samtidig hente de fire tilladelser hjem fra K.S. Transport, Struer ApS?

Et rygte vil i øvrigt vide, at der er andre tilladelser på vej til Kliplev. Den sag vil Lastbil Magasinet holde snor i, men selv om der på nuværende tidspunkt kommer en omstrukturering, fritager det vel ikke de involverede i at stå til ansvar for de allerede begåede ulovligheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07