23948sdkhjf

Sønderjysk vognmand uden tilladelse

En vognmand fra Vojens har af politiet fået besked på at stille bilen. Han har ingen tilladelse, og hans Mercedes er registreret til firmakørsel.

Det var ikke for at aflevere julegaver, at politiet 22. december ved middagstid kom på visit hos De Daglige Distributører ApS (3D) i Vejen.

Julevisitten var af mere alvorlig karakter, og den medførte, at etaten bragte et ulovligt forhold til ophør.

PM 89.040. Det er nummeret på en Mercedes Sprinter 4600 kg, som kræver tilladelse. Bilens ejer, Jan Østergaard Lauridsen Buegade 1G, Vojens, har aldrig haft en sådan, og ifølge oplysningerne fra Færdselsstyrelsen er han heller ikke på ansøgerlisten for at erhverve det eftertragtede stykke papir.

Lauridsens arrangement hos 3D går helt tilbage til november 1999, altså godt en måned efter de nye regler i Godskørselsloven trådte i kraft, som kræver tilladelse til at fragte gods for fremmed regning i alle biler over 3500 kg.

Er på kursus

Direktør Martin K. Petersen, 3D, fortæller, at Jan Østergaard Lauridsen nu er på vognmandskursus sammen med flere andre af de beskæftigede vognmænd i firmaet. Kurset køres internt og er en opfølgning på stramningen af Godskørselsloven, hvor der blev udstedt midlertidige tilladelser til vognmænd i de mindre vægtklasser.

Vognmandskursus eller ikke, så kan det muligvis blive problematisk for Jan Østergaard Lauridsen at erhverve en tilladelse, da hans erfaring i branchen kommer fra lang tids ulovlig kørsel uden tilladelse – og i en bil indregistreret til firmakørsel.

Skæringsdato

1. oktober 1999. Det var skæringsdatoen, hvor ejere af de mindre lastbiler skulle indsende ansøgning om midlertidige tilladelser.

Samtidig blev der lavet en overgangsordning med lempelige vilkår, hvor den første tilladelse kostede 70.000 kroner og de efterfølgende 40.000 kroner. Tilladelserne fik en løbetid på tre år. Inden den senere fornyelse skal vognmandskurset så være på plads.

Ifølge en tidligere udtalelse fra fuldmægtig Lis Caspersen, Færdselsstyrelsen, er det ikke bare hos de tunge i branchen, at myndigheden kigger på, om firmaerne følger god skik, inden de får styrelsens blå stempel.

Ifølge fuldmægtigen betyder det også, at vognmænd, som indsendte ansøgninger sidst på efteråret 1999 om de midlertidige tilladelser, fik svært ved at erhverve dem, da skæringsdatoen for længst var passeret. Ansøgeren leverede derved selv beviset på, at han ikke overholdt god skik i branchen.

PM 89.040 er sat på stald

»Det er slut med at køre med bilen her. Vognmanden har lejet en anden bil, som han må køre med. Og jeg har bedt om at se en kopi af alle de andre, beskæftigede vognmænds tilladelser. Jeg har ikke skænket det en tanke, at Jan Østergaard Lauridsen ikke havde orden i tingene. Dels havde han et ID-nummer, og dels har jeg set breve, hvor han har skrevet frem og tilbage med Færdselsstyrelsen,« fortæller 3D's direktør, Martin K. Petersen.

Den forklaring underbygger en oplysning, som Lastbil Magasinet er i besiddelse af. En kilde har nemlig fortalt, at Jan Østergaard Lauridsen en god tid efter skæringsdatoen i oktober 1999 ansøgte om en tilladelse. Det ønske afviste Færdselsstyrelsen dog.

Tilsyneladende overhørte vognmanden signalet og fortsatte ufortrødent den ulovlige kørsel til 22. december sidste år, hvor politiet kom på besøg hos hans arbejdsgiver og stoppede festen.

Direktøren hos 3D synes i øvrigt, at stramningen af Godskørselsloven var en kærkommen idé.

»Kravet om tilladelser burde bare gælde al godskørsel mod betaling. Også med biler under 3500 kg,« mener han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078