23948sdkhjf

Håb om bedre tider i Østrig

Ny rapport fastslår, at forureningen er faldet markant i Østrig. Det kan betyde lempeligere vilkår for bl.a. danske vognmænd.

Systemet med økopoint har i den grad formået at gøre lastbiltransporterne grønnere, at EU har været tæt på at foreslå ordningen afskaffet pr. 1. januar i år.

Det fremgår af en rapport, som Kommissionen i samarbejde med det Europæiske Miljøagentur har afgivet til transportministerrådet om effekten af økopointordningen.

I tiltrædelsesprotokollen for Østrigs optagelse i EU var indført en klausul om, at der inden udgangen af 2000 skulle foreligge en undersøgelse af, om økopointsystemets mål – nemlig en reduktion af NOx partikler i alpeområdet på 60% - var nået. I givet fald kunne ordningen i henhold til aftalen med Østrig bortfalde allerede fra 1. januar 2001.

Reduktion på 55 %

Rapporten fastslår, at der siden referenceåret 1991 er opnået en reduktion i partikelforureningen på 55,7% allerede i 2000.

Ordningen er planlagt til at løbe til 2003.

Det fastslås også, at reduktionen er sket på trods af, at mange lastbiler gennem Østrig ikke er underlagt økopointordningen. Dette gælder særligt biler fra de østeuropæiske lande, som gennemsnitligt har en lavere miljøstandard end de vestlige lande.

Kommissionen konkluderer, at da målet ikke er nået endnu, fortsætter ordningen, men at man allerede nu skal gøre op med

de urimeligheder, der ligger i ordningen for de særligt miljøbevidste lande.

Farvel til 108 % regel

Således har det indtil nu været forbundet med sanktioner og yderligere rationeringer, hvis et land i det foregående år har gennemført flere transiteringer af Østrig end forudsat i et referencetal, der blev udregnet i 1991. Den såkaldet 108% regel foreslås derfor afskaffet.

Samtidig vil Kommissionen nu kigge grundigt på de jernbaneløsninger, der indtil videre har været stillet til rådighed fra østrigsk side. Kommissionen har dermed erkendt, at jernbanekapaciteten er alt for ringe i forhold til efterspørgslen på transitgods.

Glæde hos DTL

»Vi har i mange år ønsket økopointsystemet derhen, hvor peberet gror,« siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL. »Østrig fik en helt urimelig særstatus ved sin indtræden i Fællesskabet, og ordningen har været en møllesten om halsen på den frie bevægelse af varer og tjenesteydelser i det indre marked.«

»Men samtidig må vi da erkende, at ordningen har givet resultater – og det skyldes ikke mindst de danske transportører, som hele tiden har ligget i toppen blandt virksomheder med miljørigtigt materiel.«

Morten Lindbo hilser Kommissionens forslag om at afskaffe 108% reglen hjertelig velkommen:

»Det er nok den største urimelighed ved ordningen, der her står for fald. Men jeg forudser også et slagsmål med Østrig om afskaffelsen, og samtidig må vi så erkende, at vi ikke opnåede den afskaffelse af hele ordningen, som vi havde håbet på. Nu må EU gå til den og forlange, at Østrig opfylder sin del af aftalen med tilstrækkelig jernbanekapacitet,« siger vicedirektøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093