Grænsestrid mellem nabokommuner
Teknik- og miljøudvalget i Sønderjyllands Amt siger ja tak sammen med Flensborg Kommune, mens Bov og Harrislee kommuner slår hælene i og takker nej.
Stridens æble er den eventuelle genåbning af Kruså grænse for tung trafik, når Schengen-aftalen træder i kraft i marts næste år.
Kan parterne ikke nå til enighed, kan det meget vel ende med, at sagen når helt til tops i systemet – både på den danske og den tyske side af landegrænsen.
I Danmark bliver det så trafikminister Jacob Buksti, der får det sidste ord, og hos broderfolket mod syd ender grænsestriden på bordet hos Slesvig-Flensborgs amtsvejvæsen. Her har man stadig ikke taget stilling til problemet, og inden beslutningen træffes, skal konsekvenserne af den tunge trafik undersøges nøjere.
Mange gener
Borgmester Allan Niebuhr, Bor Kommune, og Harrislees borgmester Wolfgang Buschmann lover deres politiske kolleger og modstandere i Flensborg og Sønderjyllands Amt kamp til stregen.
De to borgmestre påpeger, at en genåbning vil blive til stor skade for lokalbefolkningen.
I Harrislee får kommunen mange henvendelser fra bekymrede borgere, som er urolige over konsekvenserne af forslaget.
Beboerne i boligområderne langs omfartsvej B 200 frygter blandt andet for støjgenerne både i det daglige og i weekenden, når lastbilerne holder med snurrende kølemaskiner på parkeringspladserne og afventer, at trafikken gives fri. Fra tysk side er det nemlig afvist at ophæve kørselsforbuddet om søndagen.
Wolfgang Buschmann mener ikke, at politikerne kan sidde borgernes protester overhøring. Ikke mindst fordi Harrislee anlagde boligområderne langs omfartsvejen, da der ikke var tung trafik over grænsen i Kruså.
I sidste uge blev sagen på tysk side behandlet i det, som svarer til de danske kommuners økonomiudvalg. Her var der enighed om at afvise grænseåbningen for lastbiler.
Danske protester
Fra dansk side påpeger Allan Niebuhr, at en åbning vil være til risiko for de bløde trafikanter. Det er ikke mindst børnene, som skal krydse Flensborgvej til og fra skole, og sportsudøvere, der passerer vejen for at komme til og fra Grænse Hallerne i Kruså, der bekymrer borgmesteren og et flertal i Bov Byråd.
Amtets teknikudvalg har afvist at sikre de bløde trafikanter med en tunnel eller gangbro, inden det viser sig, om der overhovedet opstår problemer.
Allan Niebuhr mener også, at grænseåbningen vil medføre et beredskabsmæssigt problem. Ikke mindst søndag aften når de tunge køretøjer opmarcherer for at afvente grønt lys for at køre ind i Tyskland.
Borgmesteren er derfor godt tilfreds med, at politikerne i Harrislee i samlet flok takker nej til åbningen.
Aflastning
I Flensborg Kommune deler man ikke Wolfgang Buschmanns bekymring for trafikken på omfartsvej B 200.
Flensborgs politikere vil langt hellere have lastbilerne ind til byen ad den rute fremfor ad den nuværende Harrisleer Strasse, som er ret stejl. Det medfører støjgener for beboerne, når lastbilerne accelererer for at komme op ad bakke og bremser, når det går nedad.
Beslutningen i Harrislee Kommune i sidste uge har ikke gjort det nemmere at opnå politisk enighed om spørgsmålet, hvor fronterne er trukket op til en regulær dansk/tysk grænsekrig.