Vognmænd søges til
»Vi søger vognmænd eller andre, som vil satse på projektet og investere i gode trækkere, helst 6x2. Det vi søger er folk, som vil lade os drive deres vogntog for dem,« siger adm. direktør Ole Hilby, TransAfrica Portways Ltd. Uganda.
Ole Hilby er dansker, men har boet 25 år i Afrika. Han fortæller, at projektet har været syv år undervejs, fordi der var mange ting, som skulle falde på plads. Men nu er TransAfrica Portways klar til at sende satellitovervågede transporter af sted i konvojkørsel på det, der kaldes den nordlige transitkorridor.
Ruten går fra Mombasa i Kenya til Kampala i Uganda. Det er en rundtur på 2400 km, som køres nonstop på mindre end to døgn. Hver bil bemandes med et team på 2x2 chauffører, som skal køre ruten i skiftehold med to chauffører ad gangen.
I alt betyder det, at hver bil skal tilbagelægge op mod 30.000 km pr. måned.
Solide folk
»Chaufførerne er dygtige, erfarne, lokale folk, som er omhyggeligt udvalgt og trænet, og de er velbetalte efter afrikansk standard. Når de har kørt stabilt i ét år, går vi ind og sikrer dem og deres familie yderligere ved at betale skolepenge for børnene, sygesikring og sygedagpenge. Chaufførerne er mindst lige så dygtige som de danske og lige så effektive, bare de får en ordentlig løn,« fortæller Ole Hilby.
Han fortæller også, at lederne i TransAfrica er danske, men at man ansætter de afrikanske chauffører, fordi lønningerne i forhold til dem her i landet er for lave til at tiltrække danske chauffører. Desuden vil det virke underligt over for de afrikanske myndigheder, hvis firmaet vil kolonisere en hel branche.
Gode forbindelser
Et godt forhold til de lokale myndighederne er netop TransAfricas varemærke. Tidligere kæmpede regeringerne forgæves mod smugleri og direkte tyveri af transitgods på ruten gennem Kenya og Uganda.
Det smuglede gods blev solgt på det åbne marked, og det betød, at de lokale industrier og importørerne blev snydt samtidig med, at landene mistede indtægter på told og skat.
For at stoppe disse forsømmelser, har den kenyanske regering indført nogle strenge forholdsregler. På grund af den langsomme og ineffektive politikonvoj fra Mombasa til Kampala, lider transportørerne af store forsinkelser (transit-tid).
Med god hjælp fra myndighederne fik TransAfricas i 1997 autorisation til at starte et moderne og effektivt landtransportsystem op, som er et satellitovervåget GPS-system. Det kan følge bilernes mindste bevægelser.
Døgnovervågning
»Det har taget os fire år og kostet to millioner kroner at udvikle GPS-systemet, som er koblet op til både TransAfrica Portways og toldvæsenet. Via systemet kan vi følge bilerne hele døgnet og på hele strækningen. Hvis en bil stopper mere end ti minutter på uautoriserede steder eller forlader konvojen med bare få hundrede meter uden for ruten, går alarmen i gang. Samtidig går trækkerens motor via systemet straks ned på laveste omdrejninger og kan stoppes af transport-manageren, og hjælp kan dirigeres til stedet,« forklarer Ole Hilby.
Det er ikke bare hjemme hos TransAfrica, at man følger kørslen. Myndighederne kigger også med, og ved uregelmæssigheder er politiet klar til at rykke ud med det samme.
Kunderne kan på Internet følge den nøjagtige position af deres containere med forventet ankomst, og der sendes automatisk e-mail besked med nummer i køen, når containeren afgår, når den krydser en grænse og er på vej til at blive aflastet i TransAfricas yard for fortoldning.
Gratis service og vedligehold
Udover at vognmanden skal stille med trækkere, skal han betale 70.000 til 80.000 kroner per vogn for installation og opkobling til HF Radio/GPS Fleet Management Systemet.
Sættevognene leveres af TransAfrica, som også betaler al service og vedligeholdelse, mekanikerlønningerne til reparationer, mens bilens ejer skal betale reservedelene.
»I første omgang skal vi bruge op mod otte trækkere - helst nye, men der bliver brug for mange flere. Planen er at invitere de interesserede vognmænd til Afrika i februar og præsentere dem for ruten, inden de indsætter vogne i projektet,« forklarer Ole Hilby.