Danmarks berømte hestehar fået det bedre
Med en ceremoni, der ikke lod noget stå tilbage for regimentschef, oberst Holger Olsens værdighed, blev køretøjerne tirsdag overdraget til hesteeskadronen på kasernen i Næstved.
»Med de flotte biler kan vi godt være bekendt at vise os i dagslys. De sidste 25 år er hestene blevet transporteret med biler, der var så grimme, at det var pinligt,« fortalte en spagfærdig gardehusar fra velkomstkomiteens bageste geled.
Køretøjerne fremstår med så flot elegance, at enhver kan forledes til at tro det er helt nye køretøjer. Men det er kun tilfældet med de specialbyggede lad, der er leveret af Böckmann i Tyskland.
Derimod er de to MAN 24.372 forvogne og de to kærrechassiser langt fra nye. Efter fem års tjeneste i international trafik er de fire enheder blevet renoveret fra top til tå, før den nye tilværelse som hestekøretøjer.
Treparts samarbejde
Køretøjernes renovering og opbygning er frugten af et samarbejde mellem MAN i Kolding, Bent Neergaard, som er importør af Böckmann produkter i Skandinavien og Stig Neergaard, Hammer Lastvognsservice.
»Det er godt for hestene,« kom det prompte fra Bent Neergaard, hesteeskadronens chef, major P.M. Mentz og samtlige beridere, da bilerne blev inspiceret.
Hvad de involverede parter mener med den udtalelse, behøver man ikke være hesteekspert for at forstå. Dels har køretøjerne fuld luftaffjedring, dels er de indrettet til at opfylde ønsker om komfort efter alle kunstens og hestetransportens regler.
Herunder kan nævnes eksempler som ideelt opdelte rum til hestene med bl.a. separate foderrender og drikkevand. For at chaufføren kan sikre sig, at hestene har det godt under transport, er der monteret videokameraer over hesteness båse. Videokameraerne er så forbundet til monitorer i førerhuset.
Læs mere om de usædvanlige køretøjer i Lastbil Magasinets januarnummer.