23948sdkhjf

Vognmænd skal i positiv gabestok

Direktør Christian Duus, Færdselsstyrelsen lover, at det om kort tid vil være muligt for alle at kontrollere, om de enkelte vognmænd har orden i deres tilladelser.

»Min nyhed er, at Færdselsstyrelsen om få måneder vil hænge de rigtige ud. Det sker, når alle om kort tid via vor hjemmeside kan gå ind og undersøge, om navngivne personer har vognmandstilladelser. På den måde kan transportkøberne sikre sig, at der er orden i tingene.«

Det lovede direktør i Færdselsstyrelsen Christian Duus i aftes på et velbesøgt temamøde for DTL-medlemmer i kreds 1 på Tylstrup Kro.

Udover Christian Duus var der også indlæg til debat ved ordførende direktør Michael Svane, DTL, vicepolitikommissær ved Færdselspolitiet i Aalborg Lars Eriksen og folketingspolitiker Svend Heiselberg (V).

Et løfte mere

Christian Duus kom i øvrigt på forkant med at dele julegaver ud på ét punkt mere. Han lovede at gå hjem og undersøge, om ikke systemet kan laves om, når der er nye ansøgere til tilladelser.

I dag får ansøgeren automatisk leveret et ID nummer med posten, når han har ansøgt om at få tilladelser. Mens man så behandler tingene i Færdselsstyrelsen, fungerer nummeret samtidig som sagsnummer.

Fra salen var der forslag om at få sat en stopper for at udlevere et ID nummer på forkant med sagsbehandlingen, da det let kan få svage sjæle til at male samme nummer på bilen og udgive sig for etablerede vognmænd med orden i tingene. På den måde er det også nemmere at holde selvjustits i egne vognmandsrækker.

Selvjustits og sammenhold

Selvjustits og sammenhold var et par af aftenens hovedbudskaber på løsninger til at rydde op i branchen og til at komme unfair konkurrence til livs. En intern oprydning i ulovligheder og enighed om ikke at køre under prisen vil ifølge aftenens talere nemlig medføre, at hverdagen bliver lidt nemmere for de lovlydige vognmænd.

»Den bedste vej er et selvrensende system med selvkontrol og selvjustits. Jeg har stor tiltro til de etiske regler, som DTL vedtog. I kan gøre ord til handling ved selv at skride ind over for dem, som ikke har orden i tingene,« sagde Christian Duus.

Orden i egne rækker

»Vi skal rydde op i egne rækker. Derfor har bestyrelsen også indskærpet over for medlemmerne, at de har pligt til at undersøge, om deres vognmænd har tilladelser,« pointerede Michael Svane.

»Jeres erhverv omsætter for mere end landbruget, men nogen skal holdes i ørerne, og det bliver de også. Kører der vognmænd uden tilladelser, så hjælper vi gerne, men I skal gå til jeres lokale formand af vognmandsforeningen, som så skal skrive en anmeldelse,« forklarede Lars Eriksen.

»I det omfang vi politikere kan gøre noget, vil vi også, men det kræver, at I selv må gøre noget. Der er en lille gruppe, som ikke overholder reglerne. Desværre kommer de til at tegne branchen. Det kan vi ikke forsvare politisk, men vi er af den opfattelse, at I må bringe orden i egne rækker,« mente Svend Heiselberg.

Skal sælge branchen

Trods imageproblemer, mente Michael Svane i sit indlæg, at den danske vognmandsbranche kan være sig selv bekendt, fordi hele samfundet er afhængigt af det arbejde, den udfører.

»Vi skal bare lære at gå ud og fortælle, hvad vi laver. Mange tror, lastbiler bare er et nødvendigt onde, men uden dem er der ingenting, der hænger sammen. Det budskab er vi bare ikke gode nok til at få frem. I ligger på landevejen, fordi nogen har bedt jer om det, derfor må de også tage en del af ansvaret på sig,« sagde direktøren.

Han forklarede også, at en undersøgelse, som DTL har lavet, viser, at 80 procent af de forespurgte mener, at lastbilen er det vigtigste transportmiddel, og det er et tal, som branchen kan være stolt af.

»Der er en tendens til kun at se på de negative ting Vi kan bruge undersøgelsen til at gå ud og fortælle, at vi godt kan være bekendt at tro på os selv. Derfor skal nogle af jer også på mediekurser for at lære at agere over for pressen, så vi kan få budskabet frem;« sagde Michael Svane.

Sammenhold

Lidt krusninger på overfladen. Sådan betegnede direktøren den seneste tids interne utilfredshed i medlemsskaren. Den slags kan organisationen ifølge ham ikke bruge til noget.

»Det er ikke DTL´s opgave at drive jeres forretning - eller at være fagforening. Vi skal ikke tæve hinanden, men stå samlet udadtil. Og med hensyn til oliepriserne er der kun én vej. Det er at sørge for, at kunderne kommer til at betale gildet,« pointerede Michael Svane.

Branchen kan efter hans mening nemlig ikke basere fremtiden på de småører, der kan hentes hjem ved politikerne i lempelser på olieafgifterne.

Øretæver til politikeren

Det faldt ikke i god jord hos forsamlingen på Tylstrup Kro, at Svend Heiselberg i sin tale skulle lufte det synspunkt, at det er rigeligt, når 75 procent af de danske vognmandsforretninger er enkeltmandsejede, og at det var et strukturproblem, som der skulle gøre noget ved.

Som et lysende eksempel på, at stort er godt, gav han den veldrevne virksomhed DSV, hvor han for kort tid siden var inviteret til et morgenmøde.

»Når vi kigger på de penge, DSV har tjent, så har de gjort det ved at stjæle fra de små vognmænd.« Sådan kommenterede formanden for FDL, Jens Tidemann, den lovtale. Og så ville han for resten gerne spørge Svend Heiselberg, hvornår vognmændene får lov til at lave fælles prisaftaler uden at rende ind i problemer med konkurrenceloven.

»Jens Tidemann kom mig i forkøbet med hensyn til strukturspørgsmålet. Men vi lader os også bestjæle, og for at komme det til livs, drejer det sig om sammenhold,« sagde Christian Jensen, Asaa.

Arbejder ihærdigt

»Jeg ved ikke, om DSV stjæler eller arbejder ihærdigt for at tjene penge. Men jeg kan se inden for andre erhverv, at det bliver til større og større enheder. Det sker både i landbrug, fiskeri og købmandsforretninger. Det må I nok også indrette fremtiden på,« mente folketingsmanden.

Den udtalelse kommenterede Niels Ove Nymand med svadaen: »Man kan godt høre, at du er politiker på den tid, du har brugt på din tale uden at få sagt noget. Desuden kommer der ikke færre små vognmænd ud af DSV´s handlemåde,« pointerede vognmanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094