Der er ikke brug for splittelse
»DTL kan ikke holde til at gå mod medlemmerne. Men på mødet i Fredericia blev der sagt, at DTL får en chance for forhandlinger. Der var ingen, der sagde, at vi skulle glemme forhandlingerne. Men hvis de bryder sammen - eller ikke fører til noget, så sker der et eller andet,« mener formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann.
Han synes, det er vigtigt at give regeringen og skatteministeren fristen frem til 4. oktober, inden vognmændene begynder at gå til yderligheder i form af aktioner og udmeldelse af DTL.
Det synspunkt var vognmand Finn Paulsen, Skærbæk, ellers fremme med i et debatindlæg på Lastbil Magasinets hjemmeside i går. Skærbæk-vognmanden ønsker også, at FDL skal træde ud af DTL.
Op til medlemmerne
Jens Tidemann pointerer, at FDL er en demokratisk forening, hvor den slags afgørelser er op til medlemmerne:
»Der har tidligere været forslag fremme om, at FDL skulle melde sig ud af DV (det nuværende DTL, red.), fordi nogle medlemmer syntes, at vi stod bedre ved at være udenfor, men det forslag blev nedstemt på generalforsamlingen.«
»Jeg er ikke formand for at puste til ilden. Jeg er det for at skabe bedre forhold for medlemmerne. I den her situation er det vigtigt at huske, at man ikke skal lade følelserne løbe af med sig. Det tager en halv time at vælte et hus med en gummiged, men det tager meget længere tid at bygge det op igen,« forklarer Jens Tidemann.
Han synes også det er vigtigt at analysere tingene. På sigt tror han nemlig ikke, at FDL får noget ud af at stå udenfor.
»Det, vi har brug for, er resultater, som sætter de økonomiske omkostninger ned for vognmændene,« siger han.
Ting tager tid
Jens Tidemann ved godt, at der er vognmænd, som siger, at fristen til 4. oktober er for lang: »Men tingene tager tid, og vi kan diskutere, om det er for længe. De engelske vognmænd gav deres regering 60 dage. Og laver vi ulovlige blokader, mens forhandlingerne står på, så er der ingen, som vil snakke med os,« mener han.
Ballade og splittelse vil ifølge Jens Tidemann også kun medføre, at fremtiden bliver svær: »Vi skal huske på, at uanset hvad vi gør, så skal hverdagen på et tidspunkt normaliseres.«
Han mener heller ikke, at det er i den danske ånd at brænde eller vælte containere, som de aktionerende i Frankrig bruger.
Positiv stemning
»Jeg vil slet ikke forholde mig til, hvad der sker, hvis ikke forhandlingerne fører til noget. Men jeg oplever stemningen på møderne med folkene fra skatteministeriet som positiv og med en nægte vilje til at finde en løsning,« siger direktør Michael Svane, DTL.
I første omgang holdes møderne på embedsmandsplan: »Men når vi er derhenne, at vi er ved at være ved vejs ende, så kommer det på minister- og bestyrelsesplan, og der bliver tale om flere møder,« lover direktøren.
Michael Svane kommenterer truslen om udmeldinger af DTL med, at det er en sag, som det enkelte medlem må afgøre med sig selv. Han synes bare ikke, at en splittelse er det, der er mest brug for.
Vi skal stå sammen
»Hvis vi ikke står sammen, får vi ikke så nemt ved at nå et resultat. Dieselstigningerne rammer nemlig hele branchen og hele landet - og både på Falster og i Nordjylland. Og det er klart, at skal vi hente økonomiske lettelser, så er det afgørende, at bestyrelsen har opbakning,« mener direktøren.
Sammenhold og opbakning er derfor nøgleordene for Michael Svane, når han sidder ved forhandlingsbordet i skatteministeriet.
»Uden opbakning, jamen så står vi svækkede, og det forringer mulighederne for at hente det hjem, som vi gerne vil. Uden opbakning er grundlaget simpelthen væk for forhandlingerne,« slår han fast.