Ny fagforening for chauffører
Talsmanden for I/A Gruppen, Ole Prüsse, Kolding vil forsøge at danne en ny fagforening for eksportchauffører. Han vil stille forslag om dannelsen på gruppens generalforsamling påskelørdag næste år.
Ole Prüsse siger til Lastbil Magasinet, at beslutningen blev truffet, da det stod klart, at I/A Gruppen ikke blev inviteret med til den årlige chaufførkonference i Esbjerg, der blev holdt i weekenden.
»Vi har været inviteret med de seneste to år, og jeg kan kun se den manglende invitation som udtryk for en afvisning fra SID over for de 1200 chauffører, som er med i I/A Gruppen,« siger Ole Prüsse.
På egne vegne
I/A Gruppen har ikke nogen formel ledelse, og Ole Prüsse siger, at han taler på egne vegne med hensyn til idéen om at danne en ny fagforening.
»Jeg har tidligere selv været tilbageholdende, fordi jeg har ment, at vi skulle bruge de etablerede kanaler. Men hvis SID ikke vil have noget med os at gøre, må vi jo starte selv. Det er dog helt op til generalforsamlingen at træffe en beslutning,« understreger Ole Prüsse.
Er dit initiativ også en kritik af det arbejde, der gøres i Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, hvor man jo har mange eksportchauffører som medlemmer?
»Johnny Schytt-Nielsen og Chaufførernes Fagforening i Aabenraa gør et godt stykke arbejde, men det er heller ikke dem, jeg kritiserer. Det er den øvrige transportgruppe i SID.«
Kritik af gruppen
I/A Gruppen blev stiftet for nogle år siden i forbindelse med den konkrete skattesag om eksportchaufførernes udefradrag. Gruppen var også særdeles aktiv ved blokaderne af grænserne for et par år siden. Kritikere af gruppen hævder, at den er overflødig, efter at skattesagen er overstået.
»Den kritik kender jeg godt, men vi har ikke desto mindre 1200 medlemmer. Og eksportchaufførerne har nogle helt konkrete problemer, som vi vil arbejde med. Forskellen på os og SID er vores flade struktur, hvor der ikke er langt til toppen.«
Ole Prüsse forestiller sig, at I/A Gruppen let kan finde en eksisterende A-kasse at slå sig sammen med. Han erkender dog, at man skal have omkring 5.000 medlemmer for at der er økonomi i en ny fagforening. Ifølge Prüsse vil det være sandsynligt, at en eventuel ny fagforening for eksportchauffører får til huse i Sønderjylland.