23948sdkhjf

Kontrol med fokus på nationaliteten

Landsdækkende tungvognskontrol viste, at både danske og udenlandske vognmænd benytter chauffører med anden nationalitet. Der blev udstedt 109 køreforbud.

En litauisk lastbil med en dansk chauffør, en østrigsk bil med en tyrkisk ditto og et russisk køretøj med en lettisk chauffør bag rattet. Det var bare nogle af de underlige sammenblandinger af bilnationalitet og chaufførnationalitet, som Færdselspolitiet traf på under den landsdækkende tungvognskontrol 15. september.

Kontrollen med navnet »Operation Mermaid« var en fælles europæisk tungvognskontrol, planlagt og koordineret af Metropolitan Police, London.

Noget om snakken

At der i Danmark blev sat fokus på de udenlandske chauffører skyldes et møde, som Jacob Buksti havde med formanden for Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, Johnny Schytt-Nielsen, og DTL 8. september om netop den problematik.

På mødet drøftede parterne udflagning, anvendelse af ulovligt beskæftigede chauffører og ulovligheder i forbindelse med brugen af chaufførvikarer.

Resultatet af kontrollen har bevist, at der er lidt om snakken, når Chaufførernes Fagforening påpeger, at der foregår mange underlige ting på området.

Mange i Sønderjylland

Ved kontrollen blev der stoppet 48 biler, som blev ført af en chauffør med en anden nationalitet end kendingsmærket bag på bilen. 17 af de divergerende chauffør/lastbil forhold blev fundet af politiet i Tønder/Padborg-området.

I 18 danske biler sad der tyske chauffører. To var bemandet med hollandske piloter. I én dansk bil sad der en svensker bag rattet.

På Luxembourg-plader

Der blev stopppet fire biler på Luxembourg-plader med danske chauffører, samt seks biler af samme nationalitet med tyske chauffører. I to tyske biler var der til gengæld en dansker i førersædet. Med i kontrollen var fire hollandske biler. I de to sad engelske chauffører, og i to var der belgiske.

En polsk bil var bemandet med en tysker, mens to polske chauffører kørte med norsk nationalitetsmærke. Der var også en polak på svenske hjul. I en anden svensk bil sad der en tysker. Udover den tyrkiske chauffør i en østrigsk bil, var chaufføren tysk i en anden stoppet bil fra Østrig. Endelig var der en enkelt litauisk bil med belgisk chauffør.

Jacob Buksti har nu fået tallene til gennemgang. Lastbil Magasinet afventer at høre, hvad ministeren vil gøre ved problemet.

Mange havde kørt for længe

Samtidig bærer tallene tydeligt præg af, at mange chauffører er rendt ind i olieblokaderne rundt om i Europa.

»Der er en gebommerlig stigning i overskridelse af køre-hviletiden. Jeg tror, det har noget at gøre med de chauffører, der har været klemt ind i en blokade et eller andet sted,« mener politikommissær Asger Lund Kristensen, Rigspolitiets Færdselspoliti København.

109 køreforbud

I løbet af dagen blev der udstedt 109 køreforbud. Det tal hænger igen sammen med de grovere overtrædelser af køre-hviletiden, men også med 38 overlæs, hvor der i alle tilfælde blev udstedt køreforbud. Enkelte fik køreforbud på grund af dimensionsfejl.

Køreforbuddene fordeler sig med 80 lastbiler, fem sættevogne, 19 vogntog og fem busser. I to af busserne var der passagerer, som fik et ufrivilligt hvil.

523 rapporter

I løbet af dagen blev der i alt kontrolleret 1775 tunge køretøjer og konstateret 571 forseelser, som førte til, at der blev udfærdiget 523 rapporter.

Det resultat er man hos Færdselspolitiet ikke særligt tilfreds med: »Det højner ikke trafiksikkerheden, når så mange overtræder køre-hviletiden. At reglerne blev strammet op 15. maj i fjor er heller ikke slået igennem på antallet af forseelser,« siger Asger Lund Kristensen.

Tekniske fejl

Køretøjerne over hele landet blev også kigget nøjere efter i sømmene, hvad angår det tekniske. Den side af sagen var overladt til ansatte fra bilinspektionen.

De fandt bremsefejl på tre lastbiler og en sættevogn. 47 blev noteret for tekniske mangler og fejl. Tre lastbiler og tre sættevogne mistede pladerne, og to lastbiler, en påhængsvogn og et vogntog blev kaldt til syn.

Med til kontrol

Lastbil Magasinet var med ude til kontrollen sammen med Færdselpolitiet og to ansatte fra bilinspektionen i Holstebro-området. I løbet af dagen skiftede kontrollanterne stoppested tre gange, inden sidste forseelse var noteret.

Det blev til i alt 25 rapporter over 98 stoppede vogntog, som afspejlede landsgennemsnittet med hensyn til forseelsernes art.

På p-pladsen ved Oddesundbroen udstedte politiet et køreforbud til en chauffør på vej til Esbjerg. Han medbragte ingen tilladelse. Chaufføren fik et ufrivilligt hvil, indtil vognmanden nåede frem med den manglende attest.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078