Forsidebilen

8. september 2020 - 01:43

App linkNu på Google Play

Eksklusiv topmodel til Brørup

8. september 2020 - 01:43

Rasmus Haargaard

Når det nu skulle være, så blev det med stil – nemlig en eksklusiv udgave af Mercedes’ stærkeste lastbil, som blev Brørup-vognmands rullende reklameskilt:

 

Der er fart på hos Esig Transport. Vognparken bliver større og større, og vognmandsfirmaet fra Brørup tæller nu et halvt hundrede lastbiler. Bilerne fejler bestemt heller ikke noget, men deciderede udstyrsstykker er de ikke – selvom den senest ankomne levering skiller sig ud fra mængden.

 

»Jeg snakkede med vognmanden om det helt tilbage dengang, jeg var i lære, at han gerne ville have en enkelt bil, der var gjort noget ved. Det skulle være for at have en slags reklameskilt, for bilen tjener jo ikke mere penge af den grund,« fortæller Nikolaj Kjær Jørgensen.

Han er udlært chauffør hos Esig Transport, og – efter at have prøvet kræfter med kørsel et andet sted – er han i dag tilbage hos vognmandsfirmaet fra Brørup, og nu tilmed bag rattet i en ny Mercedes-Benz Actros.

 

Og det er en sjælden en af slagsen. Da Mercedes for to år siden præsenterede femte generation af flagskibet Actros, lancerede de samtidig en specialudgave – ”Edition 1” – med en særlig udstyrspakke, som fabrikken kun laver 400 eksemplarer af. Det er netop en Edition 1, som Esig Transport nu har fået leveret – og når det endelig skulle være, så blev det såmænd den absolutte topmodel med 625 hk – lakeret i en flot perlemorshvid farve og den særlige sorte Edition 1-front.

Drømte om DAF

Af de 49 biler, som for øjeblikket udgør Esig Transports vognpark, er langt de fleste i dag Mercedes – ud over en håndfuld Scania og MAN har fabrikken i Wörth leveret resten. Nikolaj Kjær Jørgensen har kørt en ældre Actros tidligere, men senest har det faktisk været MAN og DAF.

 

»Jeg havde egentlig et ønske om at køre en DAF. Men det blev det ikke til,« siger chaufføren med et smil.

 

Han er dog blevet mere end tilfreds med sit nye køretøj, efter de første ugers tilvænning. Især MirrorCam – hvor de traditionelle sidespejle er erstattet af skærme på indersiden af A-stolperne i kabinen – har haft både sine fordele og ulemper.

»De er svære at bakke lige med, fordi du ikke kan se førerhuset i spejlene, så du har ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvordan trækkeren står i forhold til traileren. Du kan godt være bakket til og tro, at nu holder du meget fint, men så holder man alligevel skævt,« forklarer Nikolaj Kjær.

 

Den erfaring er han ikke alene om, og efter sigende skulle der være en opdatering på vej fra Mercedes til at fikse den udfordring. I disse højteknologiske tider går det nemlig ikke selv at finde på kreative løsninger med at ”vold-dreje” kameraarmen, fordi så melder systemet fejl.

 

»Til gengæld er det nemt at bakke rundt om hjørnet, og generelt er det fint med de nye spejle. Det er også bedre at køre i regnvejr, og man får ikke så hurtigt beskidte spejle. Og hvis man gør, er det hurtigt at tørre linsen af. Det bliver jo fremtiden på alle biler, og det er også fint nok, når man lige lærer det at kende,« siger chaufføren.

Smart fartpilot

En anden nyskabelse i MP5-serien er videreudviklingen af fartpiloten PPC Interurban, som nu selv tilpasser hastigheden ud fra vejens forløb. Som vi også har hørt fra andre, kræver det dog også en vaks chauffør at anvende korrekt.

 

»Det kommer an på, hvad læs du har på, om det fungerer. 20 km/t i en rundkørsel kan godt være lidt vildt, hvis du vejer rigtig meget. Og at køre 50 km/t i lastbil ind gennem en by kan også være lige hurtigt nok.«

 

»Så jeg slår det faktisk mere til og fra nu, end jeg gjorde førhen. Men det er jo rart at have det der med, at den holder afstand. Og det er smart, at den begynder selv at sætte farten ned, når den ved, at der kommer en 60’er-zone lige om lidt,« siger Nikolaj Kjær.

Eksklusivt udstyr

Bilen er opbygget med Edition 1-pakkens eksklusive indhold, som bl.a. er solskærmen, børstede dørlister med lys, læder-instrumentbord, sort front, sorte forlygter, særlige typeskilte på siden og en række andre detaljer fra fabrikken. Derudover fik chaufføren af vognmand Viggo E. Andersen (nogenlunde) frie hænder til opbygningen.

 

»Jeg ville gerne have den pæn og simpel, så den er nem at holde. Der skulle ikke kastes en masse lys og lygter på den.«

 

Der er bl.a. lavet en særlig bagkofanger med to baglygter i hver side, dørkplade, pæn og sirlig afdækning hele vejen rundt, et Mercedes-logo udskåret bag førerhuset. Indvendig er Edition 1-udstyret suppleret med en tur til plysseren, som har beklædt bagvæg, loft og bund – i pæne og afdæmpede farver.

 

Nikolaj Kjær Jørgensen ligger som regel ude hele ugen, så der er altså tid til at nyde både den nye arbejdsplads bag rattet og opholdspladsen i GigaSpace-kabinen – den største fra Mercedes med 213 mm ståhøjde.

Plejer bilen godt

Kørslen foregår fast med egen 3-akslede Kel-Berg-trailer med lift – og opgaverne spænder vidt.

 

»Det er meget forskellige opgaver, der skifter fra dag til dag. Vi har en truckkunder, så jeg kører mest de opgaver, hvor de skal bruge en liftbil. De fleste dage kører jeg mellem Sjælland og Jylland.«

 

De kommende år er han altså ganske godt kørende i Esig Transports pt. flotteste bil. Og at det lige blev Nikolaj Kjær, som fik fornøjelsen, er heller ikke nogen tilfældighed.

 

»Da jeg startede med at være i lære her, gik jeg nok lidt mere op i det end de fleste. Det var også derfor, at vi begyndte at snakke om at få lavet en særlig bil, når jeg kom tilbage,« fortæller han.

Der ryger derfor ofte en fredag aften eller noget af weekenden med at svinge børsten og pudsekluden. Og når han tilfældigvis hjem en sen eftermiddag midt i ugen, er det ikke usædvanligt at se Nikolaj Kjær bruge muligheden på at vasket fælgene.

 

»Den skal jo gerne blive ved med at se pæn ud. Og den kører lidt bedre, når den er ren.«

 

 

Tekniske data:

 

Model: Mercedes-Benz Actros 2663 6x2

Førerhus: GigaSpace

Motor: OM473, 15,6 liter, 6-cyl.

Effekt: 625 hk, 3.000 Nm

Gearkasse: PowerShift 3, fuldaut.

Affjedring: Luft

Dæk: Bridgestone. For: 385/55R22.5. Bag: 315/70R22.5

Lakering: Carsten Noer Storvognslakering, Vamdrup (førerhus fra fabrik)

Stafferinger: Lund Skilte, Esbjerg

Plysning: In-Truck, Padborg

Levering: Bent Pedersen, Esbjerg (Klaus Kjær Jørgensen)

Andet/diverse udstyr: Edition 1-pakken

Læst i alt:

1241 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger