23948sdkhjf

Guldager går til kanten igen

Abstrakt kunst, rene linjer og fredsommelige budskaber i Danmarks første – og flotteste – nye Volvo-generation

Actionhelte, safari-dyr, cowboys, pirater, musikere og tegneseriefigurer i en lind strøm. Motiverne er mangeartede, men som regel folkekære og letgenkendelige, når en ny showtruck ruller på gaden. De gejlede custom-biler bliver som regel hilst velkommen og mødt med ”thumbs up” og glade kommentarer, hvor de kommer og bliver vist frem. For hvem påskønner ikke, når nogen har gjort en ekstra indsats og ofret knofedt og overtræk på kontoen for at bygge en rigtig flot bil?

Der findes dog også de custom-lastbiler, der deler vandene. Den nordjyske vognmand Henrik Guldagers nyeste køretøj er en af disse. Med sine specielle linjer, farver og særprægede geometri skiller den sig ud fra mængden i en tid, hvor der er begyndt at dukke flere og flere showtrucks op på lastbil-scenen.

»Da vi skulle til at finde på igen, så synes vi, at der er så mange fine biler lige nu. Det er som om, at trenden er kommet tilbage, og der er meget oldschool og hollandsk stil derude lige nu,« siger Henrik Guldager.

Flottere hver dag

Volvo FH Art 2.0 hedder den nye Guldager-bil og er – som navnet antyder – en ny ”kunst-bil” som opfølger til den første ”Art” fra 2013.

»Det var for at stikke helt af for at få en på opleveren. Det er ikke fordi, jeg selv går så meget op i kunst, men jeg har det sådan, at jo mere jeg kigger på den, så bliver den finere og finere. Den første Art-bil gik vi i gang med i 2012 og var færdig i 2013. Da jeg solgte den, havde jeg det faktisk sådan, at det var en af de flotteste biler, jeg har haft,« siger Henrik Guldager.

»Den her bliver også flottere, for hver dag jeg går ned i garagen. Du ser noget nyt hele tiden, og det gør, at du sætter dig og nyder den. Du skal kigge på den, ligesom når du kigger på et maleri.«

Som sædvanlig er det Ray Hill, der har brugt Guldagers bil som lærred. Den svensk-amerikanske lastbilmaler har denne gang slået sig løs med inspiration fra den hollandske kunstner Piet Mondrian (1872-1944), som blev særligt kendt for sine malerier med masser af lige linjer og primærfarver.

Ude af komfortzonen

Henrik Guldager får løbende opbygget nye og flotte biler. De seneste biler har været ”Dolphin 2” og ”Big G” med motiver af delfiner og elefanter. Men denne gang var tiden inde til igen at udfordre sig selv og rammerne for showtrucks.

»De andre biler kører der 1.000 af, men du kan kun finde den her i hele Europa. Så kan man diskutere, om den er pæn eller ikke pæn. Jeg synes, den er speciel og skidesmart. Jo mere jeg kigger på den, jo pænere synes jeg, den bliver. Da vi lavede den første Art-bil i 2013, elskede jeg heller ikke den til at starte med. Men det er den, der i dag hænger et billede af hjemme på mit kontor. Og den her bliver også flot, for kunstværket vokser på én. Man skal lige finde systemet i farverne og linjerne,« siger Henrik Guldager.

»For Ray og mig handler det lige så meget om at prøve kræfter med os selv. Jeg har lavet biler i næsten 40 år, men vi er ude af komfortzonen, når vi laver sådan noget her. Vi ville let kunne lave en delfin eller en elefant eller en tiger igen. Det ville være nemt, og de fleste ville synes, den er flot. Men det her er for at gå lidt til yderlighederne, og derfor laver vi de her kunstbiler engang imellem for at skubbe lidt til det hele.«

Lennon kigger med

Og den mission må siges at være lykkedes. Kommentar-trådene på de sociale medier brændte sammen ved de første billeder af den nye kunst-bil – helt som forventet.

»Vi ved godt, at vi deler vandene ligesom sidst. Der var en værre ballade, og det er der igen ude på nettet nu. Der er nogle, der elsker den, og nogle, der hader den,« konstaterer vognmanden.

På siden af førerhuset bliver man mødt af blikket fra en af verdenshistoriens mest berømte musikere. John Lennon har været på ideblokken i mange år hos Ray Hill – og nu var anledningen der til at føre tanken ud i livet.

»John Lennon har altid været der som en ide og ligget lidt i skuffen i nogle år. Vi har talt om at male ham flere gange før, hvor det ikke lige passede ind. Men så kom han frem den her gang,« forklarer Henrik Guldager.

Lastbil-kuppet i Gent

Fundamentet til ”Art 2.0” er en Volvo FH 500 – og vel at mærke af den nye generation, som først i august blev vist frem for første gang i Danmark. I al hemmelighed har arbejdet med at opbygge og male bilen stået på i omkring fem måneder op til danmarkspremieren i sensommeren. At det overhovedet kunne lade sig gøre, skyldtes hurtig handling fra Henrik Guldager tilbage i starten af marts, da corona-panikken pludselig bredte sig, og grænsebommene én efter én smækkede i over hele Europa.

I huj og hast strøg den nordjyske vognmand med et næsten tomt passagerfly til Belgien, hvor han lige akkurat nåede at befri en forserie-bil af den nye generation på Volvo-fabrikken i Gent – og køre den hjem til Danmark få dage før, at grænserne lukkede i månedsvis.

Enormt detaljearbejde

Arbejdet med at male bilen har været en historie for sig selv. Ray Hills tålmodighed med detaljerne er enorm, og forud for den egentlige dekorering er gået arbejdet med først at skille bilen fuldstændig ad og male den helt sort. Derefter fulgte et omhyggeligt arbejde med at påklistre små stykker tape og male bilen op bid for bid i de forskellige farver. Det har også krævet sans for vinkler og at betjene en lineal, eftersom bilen naturligt er ”skæv” – mens konceptet for maleriet har været kun at arbejde med lige streger.

»Men Ray har en tålmodighed som ingen anden. Der er fire farver på lygteholderen og vinduesviskerne, luftindtaget er malet, og i døren kører alle farverne igennem, så det er helt gennemført. Der er jo ellers ingen, der gider gøre det arbejde for de små detaljer,« siger Henrik Guldager.

En særlig effekt får man, når sidedørene åbnes på vid gab, og man anskuer bilen forfra. Så åbner den sig virkelig op som et sandt maleri på et meget stort lærred.

»Det er en bil, der skal ses på afstand. Du skal ikke stå med snuden i den, så virker det ikke.«

Bananen og millionen

Til gengæld skal man tæt på for at bemærke den banan, der er ”sat fast” (altså malet) bag på førerhuset – som en ironisk bemærkning til den angiveligt sande historie om en italiensk kunstner, der satte en banan fast til et lærred med gaffatape – hvorefter”kunstværket” blev solgt for knap en million kroner på en auktion sidste år.

»Nede hos Frank (Mosegaards Autolakering, hvor Ray Hill har malet bilen, red.) pjattede vi lidt med, om ikke vi også skulle have en banan på bilen. Og så gjorde vi det. Så nu er Volvo’en blevet en million mere værd på grund af den banan. Det er galmandsværk,« siger Henrik Guldager med en let hovedrysten.

Til gengæld er han tilfreds med, at det igen er lykkedes at komme ”til kanten” med den nye showbil.

»Vi laver mange flotte biler, og sidste gang lavede vi én med en elefant, som der også var mange nye ting ved. Og alle synes jo, dyr er flotte. Men du kommer ikke på kanten. Hvis du går et sted med 200 biler, så er det den her bil, du kan huske, når du kommer hjem.«.

TEKNISKE DATA:

Model: Volvo FH500 6x2

Førerhus: Globetrotter XL

Motor: D13K, 12,8 liter, 6-cyl.

Effekt: 500 hk v/1.530-1.800 o/min, 2.500 Nm v/980-1.270 o/min

Gearkasse: I-Shift, 12 trin

Akselafstand: 4100

Affjedring: Fuld luft

Bremser: Skiver

Dæk: Bridgestone. For 385/65-22.5, midt 385/55-22.5, bag 315/70-22.5

Lakering: Mosegaard, Ray Hill

Opbygning: Fabrik

Levering: Volvo Truck Center Danmark

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235