Forsidebilen

25. maj 2021 - 01:43

App linkNu på Google Play

Kranførerens drengedrøm

25. maj 2021 - 01:43

Rasmus Haargaard

Når man efter 30 år i faget endelig skal have sin første lastbil, så kan det lige så godt være med manér. Sådan var det, da Jan Lykke Sørensen forleden fik leveret sin nye kranopbygning, som er baseret på en femakslet Volvo FM udstyret med en tyrkisk Hidrokon-kran – den første af sin slags leveret herhjemme.

 

- Det her er den første bil, jeg nogensinde har haft. Det er en drengedrøm, der er gået i opfyldelse, siger Jan Lykke Sørensen selv.

 

Han driver firmaet Jysk Kranvikar Service, som ellers ikke selv har haft eget rullende materiel. Men det er der altså nu lavet om på med den nye investering i den imponerende opbygning.

 

- Normalt lejer jeg bare mandskab ud. Vi kan køre alle kraner, uden undtagelse. Men det er første gang, jeg har min egen lastbil, forklarer han.

Kører alt

Jan Lykke Sørensen har arbejdet med kraner i mere end tre årtier – både lastbilkraner, tårnkraner, mobilkraner og alt andet, der kan løfte tunge ting. Han har bl.a. kørt kranlastbil for forskellige vognmænd, men i de seneste syv år har han drevet sit eget firma, som leverer mandskab til kunder, der har materiellet, men mangler de kvalificerede folk.

 

- Jeg blev selvstændig, fordi jeg syntes, det kunne være spændende at prøve noget forskelligt i stedet for bare at køre og lave det samme. Det har så bare mere og mere grebet om sig. Men det er ikke nyt for mig at køre kranbil. Jeg kører alt, jeg kan komme i nærheden af, siger Jan Lykke Sørensen.

Han skal selv betjene den nye kranbil – i kombination med en af hans erfarne medarbejdere.

 

- Lige er for øjeblikket har vi kun 2-3 folk tilknyttet, fordi der altid er lidt stille først på året. Men med det gode vejr ryger vi hurtigt op i 10-12 mand igen, fordi arbejdet begynder at vælte ind i den kommende tid, forklarer han.

 

Lækker kran

 

Bilen er opbygget med en Hidrokon HK 285-kran med 8 hydrauliske udskud + 6 med flyjib (herudover 2+3 manuelle arme). Den maksimale rækkevidde er 56 meter, og den første opgave ude i virkeligheden fandt sted forleden, da Jan Lykke Sørensen havde det nye vidunder med en tur til Bogense Havn for at skyde bådsæsonen i gang for en række lokale lystsejlere.

- Det gik fint. Jeg har kørt kran i så mange år, at det sidder i fingrene, selvom det er en ny type. Men det er bare en lækker kran at køre med, lyder den foreløbige dom fra kranføreren.

 

Bilen er leveret af Din Lastbil Mægler fra Odense, som har fået opbygget og imponeret kranen i samarbejde med det danskbaserede selskab Hidrokon Europe. Kranbilen var allerede kommet til Danmark, da Jan Lykke Sørensen første gang blev opmærksom på den – den var nemlig hentet til landet som en demobil for at skubbe salget og importen af de tyrkiske Hidrokon-kraner i gang herhjemme.

 

- Så kørte jeg ud og kiggede på den og legede lidt med den. Så syntes jeg, at det kørte så lækkert, at jeg blev enig med mig selv om, at så køber jeg den sgu, fortæller Jan Lykke Sørensen.

Mange overraskes

Han er overbevist om, at han ikke bliver ved med at være den eneste Hidrokon-kranfører i Danmark.

 

- Det bliver ikke den sidste. Rigtig mange har allerede fået øjnene op for, at jeg kører med den nu. Det er en spændende kran at komme ud og køre med, og det er der mange, der bliver overraskede over.

 

Den er opbygget som mobilkran og kræver derfor ikke nogen vognmandstilladelse – til gengæld kan der så heller ikke medbringes gods på bilen, hvilket heller ikke bliver aktuelt. Bilen skal have en kærre efter sig til flyjibben, men skal ellers ud og løse opgaver på de steder, hvor den er.

 

- Meningen er at skulle køre som en slags vognmandsservice. Vi håber at komme ud på byggepladser, fordi der kan vi altså lave meget med den her. Så det regner jeg med, for jeg har også fået flere forespørgsler allerede.

Brug for store kraner

Af en første kranbil at være er det en ganske stor sag, Jan Lykke Sørensen har kastet sig ud i. Men det kunne ikke være anderledes, når det nu skulle være, forklarer han.

 

- Der er brug for store kraner i Danmark. Det er de store kraner, der kommer ud og lave noget.

 

- Og så er den også bygget, som jeg godt kan lide det. Den er tiltalende og stabil, især fordi den er opbygget som mobilkran. Der er førerhus på selve kranen, så jeg kan sidde inde i kabinen, hvis det er møgvejr, uden at rende rundt ude i regnen med fjernbetjeningen.

 

Adgangen til kranførerhuset lettes af den praktiske ”Easy Up”-stige, som giver en god og sikker opstigning til ”dækket” af bilen.

 

- Udstyret og sikkerheden på den er også glimrende. Du kan næsten ikke lave noget forkert på den – så får du i hvert fald besked på det, siger Jan Lykke Sørensen.

Blev Volvo-mand

Fundamentet er altså en femakslet Volvo FM. En løsning, som Volvo leverer direkte fra fabrikken med elektrisk løbeaksel. Og at opbygningen var baseret på en Volvo, passede også kranføreren godt.

 

- For nogle år tilbage var jeg Scania-fanatiker, men så begyndte Volvo at lave de nye gearkasser, og man sidder også bedre i en Volvo i dag. Og så blev jeg Volvo-mand. Det var ikke afgørende, men jeg vil hellere køre Volvo, hvis jeg kan vælge, siger Jan Lykke Sørensen.

 

Hans virksomhed, Jysk Kranvikar Service, har base i Glamsbjerg – og det skyldes ikke manglende evner inden for geografi.

 

- Jeg startede firmaet i Fredericia, og da vi flyttede tilbage til Fyn, blev jeg rådet til ikke at ændre noget, fordi nu kendte folk mig under det navn. Så derfor har vi beholdt det.

Eneste hængeparti er nu at få kærren malet færdig og gjort helt klar, så den nye Volvo/Hidrokon-opbygning for alvor kan komme ud og arbejde for føden. Jan Lykke Sørensen er i hvert fald mere end klar til at rulle sin drengedrøm ud i landet og løfte både, byggeelementer eller hvad som helst, der skal løftes.

 

- Når den er klar, så er jeg helt sikker på, at stort set aldrig holder hjemme igen. Det er heller ikke planen, for den skal virkelig ud og arbejde.

 

Tekniske data:

 

Model: Volvo FM 10x4 Tridemtag

Førerhus: Globetrotter

Motor: D13K500, 6-cyl., 13 liter

Effekt: 500 hk v/1.400-1.800 o/min, 2.500 Nm v/1.000-1.400 o/min

Gearkasse: I-Shift med 12 fremadgående gear og 4 bakgear

Bagtøjsudveksling: 3,09:1

Affjedring: Forfjedre parabal, lutaffjedret tridembogie

Dæk: Continental. Fordæk 385/65R22.5, trækdæk315/80R22.5, løbeaksel 385/65R22.5

Lakering: Fyns Lak, Søndersø

Opbygning: Fyns Karosseribyg (skørter mm.), J. Dyhr (kærre mm.)

Levering: Din Lastbil Mægler, Volvo Danmark (chassis)

Læst i alt:

2103 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger