Forsidebilen

19. juni 2020 - 01:45

App linkNu på Google Play

Loch Ness er landet i Ortved

19. juni 2020 - 01:45

Rasmus Haargaard

»De kalder den Loch Ness. Alle taler om den, men ingen har set den.«

 

Kim Ancker fortæller med en vis galgenhumor om den langstrakte proces, det har været at få leveret sin nye lastbil. Så langstrakt, at den altså undervejs er blevet sammenlignet med sagnet om det skotske søuhyre.

 

Men i modsætning til Loch Ness, så eksisterer Kim Anckers nye bil med sikkerhed. Det endegyldige bevis kom for nylig, da den – to år efter bestillingen – rullede ind på vognmandens landsted i Ortved lidt uden for Ringsted.

 

Bilens drillende tilnavn opstod undervejs, da leveringen af bilen blev forsinket i flere omgange – værst af alt, da ledningsnettet brændte sammen i opbygningsfasen, hvilket kostede et større udbedringsarbejde. Men nu er bilen – og hele vogntoget – endelig klar, og godt ser det ud.

Fundamentet er en Scania R520 på fire aksler og udstyret med Hiab-kran på 25 tm. At valget faldt på en Scania lå egentlig ikke i kortene. Kim Ancker er nemlig traditionelt Volvo-mand, men da det var tid til at udskifte den gamle bil, havde vognmanden ét klart krav.

 

»Jeg ville have bilen med automatisk nødbremsesystem, som jo i dag er lovpligtigt på stort set alle nye lastbiler. Men dengang jeg skulle bestille den, var det ikke alle, der kunne levere det til den her type bil, og derfor var jeg nødt til at gå nye veje,« fortæller Kim Ancker.

 

»Når du går op i sikkerhed, som jeg altid har gjort, så kunne jeg jo ikke forsvare at bestille en bil uden nødbremse, når det var muligt at få det andre steder.«

Europas sikreste?

For vognmand Kim Ancker står sikkerheden nemlig over alle andre hensyn, når der skal købes – og opbygges – nyt materiel til vognparken. Firmaets anden lastbil er kendt som ”Danmarks sikreste lastbil” – en fire år gammel Volvo FH 500 med alt i sikkerhedsudstyr og ekstra kameraer mv., og den bruges jævnligt til at tage med på udstillinger og undervise på julemærkehjem, skoler og børnehaver.

 

Kim Anckers nye Scania har på samme måde krydser i alle felter med sikkerhed – samt en del eftermonteret udstyr.

 

»Nu havde vi jo en bil, der blev kaldt Danmarks sikreste, så ambitionen var at bygge Europas sikreste. Om det er det, ved jeg ikke, men vi har i hvert fald gjort alt, hvad vi kunne,« siger han.

At det lige endte med en R520’er med V8-motor er lidt tilfældigt. Da Kim Ancker skulle brug en ny bil, viste det sig, at der allerede befandt sig et egnet chassis i landet. Det skulle egentlig opbygges som en demobil til udstillinger, men i stedet slog vognmanden til og bestilte både en ny kranbil og tilhørende kærre.

 

»Jeg går ikke så meget op i, om modellen lige er det ene eller det andet, eller hvor mange hestekræfter den her – bare der er nok til at klare opgaven. Jeg har heller ikke modelbetegnelsen stående på fronten, for det synes jeg ikke er relevant. Jeg går mere op i, at bilen opbygges og specificeres til den kørsel, jeg har,« siger Kim Ancker.

 

Den 4-akslede forvogn har træk på én bagaksel samt en styrbar støtteaksel helt bagest – altså i alt tre styrende aksler, som skaber et manøvredygtigt vogntog.

Ingen blinde vinkler

Udsynet rundt om hele bilen er en historie for sig selv. Ud over de tilgængelige fabriksløsninger har SET leveret og monteret ekstra kameraer samt tilhørende skærme i førerhuset.

 

»Der er fem kameraer på forvognen, ud over de almindelige spejle. Fire af dem har harddiskoptager, så vi kan tilbage og se optagelserne, hvis der sker noget. Det gør, at vi har ingen blinde vinkler, så vi kan se, hvad der foregår hele vejen rundt om bilen. Det er også for min egen sikkerhed, for skærmene dækker lidt mere end bilens spejle. Det må jeg bare konstatere,« siger Kim Ancker.

 

Som noget helt unikt har vognmanden også investeret i en hjertestarter, som har fast plads i førerhuset. Det er – så vidt vides – den første lastbil i Danmark, som er udstyret med hjertestarter, og det var en klar prioritet for Kim Ancker. Hans ønske om at have hjertestar har baggrund i en kedelig oplevelse for et par år siden.

»Jeg var ude for en grim oplevelse med en bilist, der fik hjertestop. Vi kæmpede for at få ham i live, og det lykkedes også. Men han lå i respirator, og familien valgte nogle dage efter at slukke, fordi han havde så mange indre kvæstelser.«

 

Genoplivningsarbejdet stod på i 20 meget lange minutter, før ambulancen nåede frem – og det havde taget for hårdt på offerets krop. Med en hjertestarter havde det formentlig været en anden sag.

 

»Jeg håber aldrig, jeg får brug for den. Men nu har jeg den,« siger Kim Ancker.

 

En hjertestarter koster omkring 10 af de lange, som vognmanden selv har hostet op med. Man kan nemlig kun få tilskud til hjertestartere, der er fast monteret på en væg et sted.

 

»Jeg havde jo ønsket, at der var gps i hjertestarteren, så de, der sidder og råder over hjerteløbere, kunne se, hvor den var. Så kunne de ringe til den bil eller lastbil, der var i nærheden. Men det kan jo være, det kommer i fremtiden.«

Lækker bil – trods alt

Selvom sikkerheden er nummer ét, og Kim Ancker ikke går op i hestekræfter og bling-bling – så er der alligevel tale om et vogntog, der tager sig aldeles godt ud. Det meste af opbygningen har været lagt i hænderne på Sawo, der har gjort et fint arbejde med afdækning og værktøjskasser i rustfrit stål og en masse andre detaljer på vogntoget, som også har monteret blitzblink, roterblink, blitzbro, arbejdslys og sammenhængende sidelys langs hele vogntoget og meget andet. Lakeringen fra Mosegaard har givet den sidste finish.

 

Indvendigt har hytten været overladt til Karl-Johan Buur, som har fået en flot opholds- og arbejdsplads ud af kabinen. Sådanne detaljer sætter Kim Ancker trods alt stadig pris på, også efter 34 år i branchen som selvkørende vognmand.

»Man er vel en stor dreng. Så det må da også gerne se godt ud og være lidt lækkert.«

 

»Og det kan jo være, det er min sidste bil,« tilføjer Kim Ancker, der rammer den officielle pensionsalder om et årti.

 

Foreløbig er han i hvert fald godt kørende i det daglige arbejde, som primært består i at hjælpe til med at etablere nye gasledninger i københavnsområdet. Det er fast kørsel under ordnede forhold, og til daglig ruller bilen typisk 2-300 km – og det kommer altså til at ske på sikrest mulige vis.

 

Netop det store engagement for sikkerhed bragte det lille vognmandsfirma i fokus for et par år siden, da Kim Ancker i 2018 – til sin egen overraskelse – af kollegerne i brancheorganisationen DTL blev kåret som Årets Transportvirksomhed. Konkurrencen havde det år netop fokus på sikkerhed.

»Jeg var oppe mod nogle store vognmandsfirmaer, så jeg havde ikke regnet med at vinde. Men vi blev valgt, og det var da en stor ære,« siger Kim Ancker.

 

»Personligt har det betydet en anerkendelse af det, vi gør med bilerne. Ikke at det gør mig bedre end andre, men det hjælper mig i hverdagen. Jeg kan lige så godt køre nogen ned, som enhver anden, men jeg har i hvert fald gjort mit til, at det ikke skal ske. Vi er jo mennesker.«

 

Tekniske data:

Model: Scania R 520 8x2*6

Førerhus: R-dagførerhus

Motor: V8, 16 liter

Effekt: 520 hk, 2.700 Nm

Gearkasse: Opticruise med koblingspedal

Lakering: Mosegaards Autolakering

Plysning og indretning: Karl-Johan Buur

Opbygning: Sawo, Odense

Levering: Scania Danmark, Ishøj (Jes Cramer)

Andet/diverse udstyr: Ekstra kameraer og skærme leveret af SET. Opbygget med Hiab X-HiPro 302 E-6 CD-kran med 6 hydrauliske udskud til 16,1 meter rækkevidde. Bilen er leveret som vogntog med tilhørende 3-akslet Nopa-kærre.

Læst i alt:

1682 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger