23948sdkhjf

Varebiler: Få chauffører gennem ny uddannelse

Marginalt hvor mange chauffører der har gennemført uddannelsen, melder TUR om nyt kursuskrav.

Danske vognmænd med lastbilkørsel på programmet har i årevis kritiseret det, de kalder unfair konkurrence fra varebiler. Det skyldes, at varebiltransport stort set har været et lige så ureguleret område, som lastbiltransport tilsvarende er gennemreguleret.

Fra 1. juli 2019 er der imidlertid ’nye boller på suppen’. Fra denne dato stilles der nye krav til vognmænd og chauffører, der kører gods for fremmed regning i varebil, herunder krav om varebiltilladelse.

Ingen tid at spilde

Og det er på høje tid, at vognmænd og chauffører, der udfører varebilkørsel, sætter sig ind i de nye krav. Og at de herunder søger tilladelse til varebilkørsel og sender personale på kursus.

- De nye krav i forbindelse med varebilkørsel er jo det lune emne. AMU-Skolerne står klar til at modtage kursisterne. Der er dog i øjeblikket en ret begrænset interesse til kurserne fra branchen – og det er værd at bemærke, at hvis alle venter til de sidste uger op imod 1. juli, kan der opstå flaskehalsproblemer. Skolerne jo ikke har ubegrænset kapacitet. Så det er vigtigt allerede nu at få tilmeldt sig, så uddannelsesbeviset er på plads til 1. juli 2019, lyder det blandt andet til Vognmandens Fagblad fra Mogens Ellgaard‑Cramer, uddannelseskonsulent hos TUR, Transporterhvervets Uddannelser i København.

Krav til vognmænd og chauffører

For at få en varebiltilladelse skal varebilvognmanden eller transportlederen sende en ansøgning til Færdselsstyrelsen. Sendes ansøgningen senest 1. april 2019, udstedes tilladelsen med gyldighed fra 1. juli 2019, hvor tilladelseskravet for varebiler træder i kraft.

Følgende krav skal opfyldes for at få en varebilstilladelse:

Ansøgeren skal inden for de seneste 10 år have gennemgået en uddannelse til varebilvognmand, godkendt af Færdselsstyrelsen. Uddannelsen afsluttes med en skriftlig prøve.

Der kræves desuden en egenkapital på mindst 13.500 kr. for den første tilladelse og 6.750 kr. for hver yderligere tilladelse. Ansøgeren må ikke have forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller mere for hverken virksomheden eller transportlederen. Her er der mulighed for at indgå en afdragsaftale.

I forhold til den såkaldte vandel og god skik vurderer Færdselsstyrelsen ansøgeren hvert enkelt tilfælde.

Læs mere på varebilskrav.dk

Kurser

DTL – Danske Vognmænd, der i øvrigt har en specialforening for varebilvognmænd, er én af flere aktører, der udbyder kurser til varebilvognmænd, så de nødvendige kvalifikationer for at få tilladelserne er på plads.

Varebilchauffører, der kører med gods for fremmed regning i varebil, skal også have en uddannelse som varebilschauffør og dermed have et uddannelsesbevis som varebilschauffør. Har de allerede et blåt chaufføruddannelsesbevis (CUB), skal de dog ikke fortage sig noget i forhold til de nye regler.

Aktuelt tilbyder landets AMU-skoler frem til slutningen af april i alt 34 grundlæggende- og 20 efteruddannelseskurser for varebilchauffører, 54 kurser i alt, oplyser uddannelseskonsulent Mogens Ellgaard‑Cramer, Transporterhvervets Uddannelser i København.

Om TUR

Fastsætter mål og rammer for arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) og erhvervsuddannelse (EUD) og udvikler dermed uddannelser til transportbranchen og dens medarbejdere.

TUR ejes af arbejdsgiverforeninger og fagforbund inden for transportbranchen og varetager som interesseorganisation transportbranchens uddannelsesmæssige interesser over for de offentlige uddannelsessystemer.

Følgende organisationer repræsenteres i TUR: DI, DE, 3F, DSB, Dansk Jernbaneforbund, Danmarks Fiskeriforening, Danske Regioner, Forsvaret, Forsvarets Personale, Kommunal Brandvæsen, FOA og HK-Stat.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11