Gult kort til lokale overenskomster
Vejtransportrådet har besluttet, at vognmænd inden for både gods- og passagertransport skal følge bestemmelserne i de landsdækkende, kollektive overenskomster på transportområdet.
Fagbevægelsen har gennem de seneste år anlagt en række retssager mod forskellige vognmænd, som havde valgt at praktisere en lokal overenskomst, der oprindeligt var indgået og gældende for en helt anden del af landet - blandt andet for at spare pension eller betale lavere løn end den landsdækkende overenskomst.
Såede tvivl
Sagernes udfald såede tvivl om, hvorvidt lovgivningen om, at vognmænd skal være dækket af en kollektiv overenskomst, skal tolkes som en landsdækkende, kollektiv overenskomst, eller om det godt kunne være en lokalt indgået overenskomst.
Dette fandt organisationerne inden for transportområdet uacceptabelt. Derfor blev sagen bragt op i Vejtransportrådet, hvor man bl.a. på baggrund af et
juridisk responsum fra Kammeradvokaten har slået fast, at vognmændene skal følge løn og arbejdstidsregler i de landsdækkende overenskomster inden for f.eks. godskørsel, taxakørsel og buskørsel.
ATL: En sejr
"De vognmænd, der overholder reglerne, har været udsat for ulige konkurrence. Vi betragter det som en stor sejr for vores medlemmer og en anerkendelse af, at den danske model er nødvendig," udtaler Poul Juelsbjerg, direktør i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL)
[add:8]