23948sdkhjf

Hilser Skive-initiativ velkommen

Vi har modtaget følgende indlæg fra konsulent Kurt Hedemand, SiD 5. distrikt:

"Jeg hilser med glæde initiativet fra Skive velkommen.

Desværre burde disse problematikker overhovedet ikke eksistere inden for en branche, der er tilknyttet så mange lovgivninger, og hvor der er så stærke brancheorganisationer til at servicere og udvikle branchen.

Lønkontrol

Det har altid været en naturlig faglig aktivitet for SiD´s faglige medarbejdere at besøge de lokale vognmænd fra tid til anden.

Ikke kun for at kigge dem over skulderen med hensyn til, om de overholder overenskomstens løn- og arbejdsforhold, men så sandelig også for at opretholde den gode dialog om branchens almindelige vilkår, vognmandens nuværende og fremtidige behov, samt eventuel efteruddannelse af medarbejderne med videre.

I langt de fleste tilfælde har der aldrig været problemer med, at vognmanden også ved disse besøg har fremlagt dokumentation for løn- og arbejdsforhold – herunder fremvisning af kørselsrapporter og køreskiver mv.

Alarmklokker

I de ganske få tilfælde, hvor vognmanden ikke ønsker nogen form for samtale med SiD´s repræsentant, begynder alarmklokkerne at ringe, og vi må så søge kontakt til vore medlemmer, som er ansat hos vognmanden.

Ofte viser det sig, at alt er, som det skal være, men vognmanden har desværre nogle traditionelle fordomme mod alt, hvad der lugter af fagforening!

Måske føler han sig behandlet dårligt ved tidligere lejligheder, hvem ved?

I sidstnævnte tilfælde vil det være hensigtsmæssigt, om der både var en repræsentant fra ATL og SiD ved disse besøg, og det vil hilses velkommen, om et sådant samarbejde kunne udbygges.

Regler for aftalte besøg

En gruppe, hvor både Færdselsstyrelsen/Told & Skat og organisationerne mødte uanmeldt til kontrol af løn og ansættelsesforhold vil nok være urealistisk og uhensigtsmæssigt.

Kunne vi nå dertil, at branchens overenskomstpartnere selv kunne aftale regler for aftalte besøg, og såfremt der ved disse besøg blev konstateret groft misbrug eller overtrædelser af overenskomsten - ja så ville det være et plus, om Færdselsstyrelsen kunne udvise fornøden forvaltnings-kompetence til hurtigt at få inddraget diverse tilladelser i henholdt til reglerne.

Fælles opgave

Hvor der er tale om uorganiserede vognmænd har SiD og ATL altid en uomtvistelig fælles opgave. Nemlig at motivere vognmanden til at blive en del af fællesskabet gennem medlemskab af ATL/DTL - eller som alternativ at tiltræde branchens kollektive aftaler gennem en tiltrædelsesaftale.

Dette fælles arbejde kan til stadighed udbygges systematisk, men den bedste løsning er den personlige kontakt direkte med vognmanden, og der er der i mange tilfælde svigt mellem overenskomstens parter.

På det område bør parterne nedsætte en fast stab af faglige konsulenter, som i fællesskab opsøger de nye og ”gamle” aktører på landevejene.

Indlandskørsel og eksportkørsel

For det første er der aftalt to forskellige aftaler – én som kaldes chaufføroverenskomsten og omfatter chauffører som udfører transport inden for landets grænser.

En anden hedder grænseoverskridende overenskomst, og det siger sig selv, at den gælder for chauffører, som udfører kørsel hen over landegrænserne.

Den omtales som oftest som eksportoverenskomsten.

Chauffør overenskomsten

De chauffører kan udmærket havde overliggerdøgn, hvor de opfylder kravet fra Told & Skat vedrørende udbetaling af skattefri godtgørelse jf. cirkulærer nr. 2002-34 af 29 november 2002.

Dog er det ikke tilladt, såfremt godtgørelsen modregnes i en forud aftalt bruttoløn.

Det vil sige, at man ikke afregner efter den normale aftalte overenskomst for området og i dette tilfælde chaufføroverenskomsten.

Indlandschauffører har i disse tilfælde altid ret til standardfradraget i forbindelse med overliggerdøgn (24 timer).

Såfremt en vognmand ønsker at betale en skattefri godtgørelse på kr. 387 pr. døgn, må han da gerne det, men han skal stadig betale chaufføren efter gældende overenskomst.

Som alternativ - og som hensigten var - er naturligvis, at chaufføren selv benytter standardfradraget på sin selvangivelse.

Grænseoverskridende overenskomst

Lad os en gang for alle slå fast, at der ikke er noget, der længere hedder eksportoverenskomsten, men derimod ”grænseoverskridende overenskomst,” og at den som skrevet naturligvis kun benyttes ved transporter hen over landegrænserne, og ikke som alternativ aflønning, for at arbejdsgiveren kan sparre på lønomkostninger.

De uorganiserede

Forskellige tal nævnes, når der tales om antallet af vognmænd, som ikke er omfattet af de kollektive overenskomster. Det være sig som medlem af ATL/DTL eller vognmænd, som har tiltrådt aftalerne gennem en tiltrædelsesaftale med den lokale SiD afdeling.

Generelt er der typisk tale om mindre vognmandsforretninger.

Ofte små enkeltmands-forretninger, som måske oven i købet har flere godstransport-tilladelser, end de rent faktisk har rullende materiale til.

Alligevel udgør disse cirka 15 til 20 procent af den samlede tonnage.

Det er også her, fagforeningerne har over 70 procent af underbetalings-sagerne.

Ved at de bliver snydt

Chaufførerne ved næsten på forhånd, at de bliver snydt, men forstå det, hvem der kan, alligevel har disse vognmænd aldrig problemer med at få en chauffør til at køre for en fastsat timeløn, eller måske en fast månedsløn, hvor de rent faktisk sætter tusinder af kroner til hver måned i forhold til, hvis de fulgte kollektive overenskomsters bestemmelser.

Men hvad gør vore medlemmer ikke for at få et arbejde?

Og risikoen for at få karantæne i a-kasse systemet, hvis medlemmet nægter at påtage sig arbejde hos disse betændte vognmandsvirksomheder, er ligeledes en grotesk problematik.

Så længe vi er venner

Denne uheldige konkurrenceforvridning er blandt andet medvirkende årsag til, at en del organiserede vognmænd ofte fristes til - og i bedste forståelse med chaufførerne - indgår diverse ”lokumsaftaler.”

Fælles ved disse er, at så længe vognmand og chauffør er enige og bedste venner, ja så går det glimrende. Men ét er sikkert - på et eller andet tidspunkt går det galt, og herefter skal branchens organisationer rede trådende ud.

Og det gør de naturligvis."

Kurt Hedemand
Konsulent

SiD 5. distrikt
Fyns Amt

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063