23948sdkhjf

Michael Svane: Branchen skal tage sig sammen

Den ordførende direktør i DTL frygter, at politikerne griber ind og hæver bøderne, hvis ikke vognmændene og chaufførerne får antallet af forseelser ved kontroller sat væsentligt ned.

”Det tidspunkt, hvor diskussionen kommer fra politisk hold om at hæve bødetakster for at få antallet af forseelser bragt ned, rykker tættere på. Så det må være i alles interesse at sørge for at få hold på tingene - både fra vognmændenes og chaufførernes side. Ellers har jeg har en begrundet formodning om, at den politiske holdning går mod at sætte bøderne op,” mener ordførende direktør i DTL, Michael Svane.

Direktøren vil så ikke kommentere på, om han tror, at det kan få branchen til at tænke sig om.

109 køreforbud

Politikommissær Asger Lund Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København ved heller ikke, om det er højere bødetakster, der skal til.

”Jeg kan dog have en formodning om, at en bøde på 500 kroner ikke ryster hverken vognmand eller chauffør. Men det må gøre indtryk på branchen, når der ved kontrollen 3. maj udstedes 109 køreforbud for overlæs, dimensionsfejl og køre- hviletidsovertrædelser, som medfører, at bilerne holder stille i flere timer, enten på grund af trætte chauffører, køretøjer der skal kortes op, eller gods, der skal læsses over på andre biler. I den anden ende må der jo være en modtager, der forventer, at varen kommer frem,” pointerer Asger Lund Kristensen.

Kommissæren forklarer også, at nogle af køreforbuddene kan undgås.

”109 køreforbud er et højt antal, og når de udstedes, så er der en virkelig grund til det, for det drejer sig blandt andet om forkert fastsurring af godset, overlæs og overtrædelser af køre-hviletiden. Ting, der betyder noget for trafiksikkerheden, og som ofte fremkommer ved det rene sløseri,” påpeger Asger Lund Kristensen.

Må konfiskere køretøjet

Michael Svane mener også, at 109 køreforbud er uacceptabelt.

”Hvis folk ikke kan forstå alvoren, må politiet konfiskere bilerne. Jeg har den holdning, at det kun går ud over erhvervet, hvis branchen ikke kan efterleve reglerne, og vi kan ikke gemme os bag undskyldninger. Jeg mener også, at det er uacceptabelt, når politiet kan skrive så mange rapporter, så branchen må tage skeen i den anden hånd,” påpeger direktøren.

Voksende problem

Ved de seneste kontroller er der et stigende antal køretøjer, som bliver noteret for dimensioner, fordi de enten er for høje, lange eller brede.

Hvis politiet noterer køretøjer, som bare er et par centimeter for lange, mener Michael Svane, at det hører under bagateller.

Lastbil Magasinet har deltaget i de fleste landsdækkende tungvognskontroller både sidste år og i år samt flere målrettede lastbilkontroller ved grænsen og på brovægten ved E 45 nær Ellidshøj. Og indtrykket er, at de ting, som kan rettes ind på stedet, ikke får yderligere konsekvenser.

Desuden hænger etaten sig ikke i centimeter – hverken på længden eller højden.

Kan godt passe

Problematikken om antallet af firmabiler contra biler til godskørsel for fremmed regning er et evigt tilbagevendende spørgsmål efter hver landsdækkende kontrol.

Forelagt resultatet af fordelingen fra Esbjerg ved kontrollen 3. maj, der er omtalt i en anden artikel her på siden, siger Michael Svane, at antallet lyder sandsynligt.

”Jeg tror også, at det er den fordeling, vi har hørt ved andre lejligheder, og det er kun en understregning af, at godskørende vognmænd og chauffører må tage sig sammen, for der er ingen vej udenom, hvis ikke politikerne skal gribe ind,” pointerer direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078